fredag 28 januari 2011

Emelie 10 år 28/1 - 2011

Idag har vår Emelie fyllt 10 år, kan ni tänka er att min lilla tjej redan blivit så stor som tio år. Herregud vart har dessa år tagit vägen! Kommer så väl ihåg den dagen för 10 år sedan!
Fredagen den 27/1, 3 veckor innan vi skulle bli föräldrar för andra gången i vårt liv, så skulle Fanny som då var 2,5 år sova hos mormor och morfar för jag hade fått för mig att innan helgen var över så skulle vi ligga på BB. Hur jag nu kunde känna så när det var 3 veckor kvar vet jag inte men det var så det kändes...Fanny kom hem vid 22.30 med mormor för hon hade ångrat sig och ville inte sova över. Vi går och lägger oss och jag vaknar 01.00 den 28 januari av att jag måste kissa men när jag kissar så går vattnet, vi ringer mormor som får komma och ta Fanny och sen ringer vi till förlossningen som säger att vi kan komma in om jag får värkar och jag inte klarar av dem. Det tar ca en timma så kommer värkarna igång. Jag lägger mig i soffan och Daniel stimmar omkring, Mamma som kommit till oss och jag småpratar lite. När klockan är 04.00 så bestämmer vi oss för att åka in, då jag tycker att värkarna kommer tätt och är starka. Jag undersöks och sedan får vi komma till familje BB och lägga oss och vila. Det var så mysigt att ligga på familje BB för där fick man en dubbelsäng. Jag använder mig av en tens som jag tycker funkar bra. Ca 9.00 är jag öppen 5 cm. Får då lavemang och duscha, det var så skönt minns jag, får komma in till förlossningen efter det och så får jag min ryggmärgsbedövning kl 10.30, med god effekt. Klockan 11.00 är jag fullt öppen. 11.15 får jag de första krystvärkarna men det går lite trögt eftersom jag inte sovit något på natten och jag är väldigt uppgiven, men kämpar på.  Klockan 11.41 föder jag fram en liten flicka som Daniel vill ska heta Emelie. Så fin liten lintott som väger 3425 g och är 50 cm, huvudomfång 34 cm.  Jag blev lite chockad att hon väger så mycket för att vara 3 veckor för tidigt född men ändå tacksam att jag inte gick tiden ut för då hade hon ju blivit en stor tjej att föda fram. På eftermiddagen när vi fått komma till vårt rum på familje BB kommer Mormor och morfar med Fanny som då stannar hos oss till dagen efter. Fanny är så glad att hon blivit storasyster och tycker att Emelie är så söt och gosig, hon blir så stolt när hon får hålla henne. Vilken lycka, två fina flickor har vi lyckats göra är det inte helt underbart så säg!

Inga kommentarer: