måndag 28 mars 2016

Vecka 11,


Måndag 
Daniel och jag gick upp tidigt. Vi gjorde oss klara och åt frukost tillsammans. Jag cyklade till och från arbetet, gratis motion. Emelie och Melwin sov när vi åkte för Melwins förskola hade stängningsdag. Emelie skulle praktisera på Sjöstadens friskola, hon började senare och behövde inte gå upp så tidigt. Mamma kom ner till Melwin när Emelie skulle åka till praktiken. Melwin lekte med Linus hela dagen både hos oss och hos honom. Fanny var hemma idag. Jag och Daniel kom hem straxt efter 17:00. Vi lagade mat som vi åt. På kvällen var vi trötta och lade oss framför en film när vardagsplocket var klart. 
Tisdag
Daniel, Melwin och jag gick upp när alarmet behagade att väcka oss. Sega morgnar och svårt att ta sig upp. Annat var det innan man fick barn då var jag så morgonpigg, men nu har jag blivit trött och vill mysa med Melwin på morgonen innan man kliver upp. Det hinns tyvärr inte med i veckorna. Melwin vill titta på tv oftast i vår säng och även äta där, när han har ätit klar han på sig och borstar tänderna. Daniel och jag gjorde oss klara och åt. Daniel lämnade Melwin på dagis. Jag cyklade till och från arbete. Tjejerna var i skolan och på praktiken.

När jag kom hem så lagade jag mat då Daniel var tvungen att fixa lite saker. Vi åt när han kom hem. Mamma och pappa kom hit en stund. Daniel och pappa åkte och köpte en soffa till Emelie. Sedan åkte han hem till mamma och pappa och hjälpte pappa med en sak. 

Melwin sprang in i hörnet på en köksbänk med huvudet och landade med käken i hörnet av bordet och blev helt hysteriskt ledsen. Det tog inte många minuter förrän en stor bula visade sig med ett jack i, över ena örat samtidigt som käkbenet fått sig en törn. Melwin blev så ledsen och trött så vi valde att åka till akuten då man alltid ska göra det med smällar mot huvudet. 

Där låg han under observation för hjärnskakning i 1,5 timmar. Han var duktig och behövde inte sy. En lätt skallskada, vi vet att det dock finns värre saker än detta, men vi blev oroliga som en normal reaktion, som alla får när ens barn gör sig illa. Han blev beordrad vila utan tv och padda dagen efter. Han skulle väckas två gånger på natten för att se att han kunde väckas, det var dock lättare sagt än gjort. Efter mycket väckningsförsök lyckades jag för Daniel sov. 
Onsdag
Jag gick upp tidigt och duschade. Jag åt frukost och klädde på mig. Mamma kom hit och hade Melwin till tjejerna kom hem. Daniel hade redan åkt till jobbet när jag gick upp. Fanny var i skolan och Emelie på praktiken. Melwin tog det lugnt i sängen med spel och lek med mormor. När jag kom hem lagade jag mat. Vi åt mat när Daniel hade kommit hem från jobbet. Daniel plockade bort maten och då passade Melwin och jag på att bada. Efter det spelade Melwin och jag spel. Vi tittade på film innan Melwin skulle sova. Satt uppe en stund i soffan när han somnat.
Torsdag
Daniel, Melwin och jag vaknade av alarmet. Melwin gick och satte sig i soffan framför morgontv och Daniel och jag gjorde oss i ordning. Melwin klädde på sig medan han åt frukost. Daniel och jag åt frukost tillsammans. Daniel lämnade Melwin på förskolan och jag cyklade till jobbet. Tjejerna var i skola och på praktik. Då Daniel och jag jobbade länge så hämtade mamma Melwin och lämnade han hos Emelie. Melwin lekte en stund hos Linus på kvällen. Lagade mat när jag kom hem som vi åt när alla var hemma. Melwin åt mat hos Linus. När Melwin kom hem så gjorde han i ordning sig för kvällen och sedan tittade han på film en liten stund. Han gillar att titta på film på paddan innan han ska sova.
 Fredag
Daniel, Melwin och jag gick upp tidigt. Vi åt frukost och klädde på oss. Melwin tittade på morgontv. Jag lämnade Melwin på förskolan och fortsatte sedan till arbetet. Tjejerna var i skolan och på praktiken. Emelie gillade verkligen sin praktik och hade gärna velat vara en vecka till. Mamma och Melwin kom ner och mötte mig när jag slutade. Vi var tvungna att köpa nya gympaskor till Melwin. Vi hade turen att gå in på Intersport. Ta tre skor och betala för två. Mamma och jag som behövde nya gympaskor köpte varsitt par och då fick Melwin sina gratis. Det blev två par asics och ett par adidas.

På vägen hem från staden handlade vi och när vi kom hem så lagade jag mat medan Melwin slappade framför en film på paddan. Fanny kom hit och åt mat. Emelie följde med Fanny hem till Robins lägenhet. Daniel hämtade hem henne lite senare. Daniel, Melwin och jag satt i soffan och tittade på tv och myste. Fredagar tycker jag är så mysiga. Alla är trötta efter en vecka i skolan, förskolan och på arbetet så man orkar inget annat än chilla i soffan tillsammans.
Lördag och söndag
Daniel vaknade tidigt som vanligt, typ klockan 6:00. Han kan inte sova på grund av sin onda axel. Melwin, Emelie och jag gillar att sova på morgonen men inte Daniel även om inte axeln värker. När vi vaknade åt vi frukost. När vi hade ätit plockade vi och fixade inför Melwins barnkalas. Emelie och Melwin gick ut och fixade och tvättade Emelies moppe som Daniel plockade upp från källaren. Melwin är lika intresserad som Emelie.

Klockan 11:30 kom den första gästen och sen kom de alla som skulle komma. Melwin var jätteglad och sprallig. Vi bjöd på korv med bröd och glasstårta som systrarna hade fixat. Barnen lekte och hade kul. Alla fick en godispåse vid hemgång. Melwin var så nöjd efteråt. Vi slappade och en stund framför tvn. Vi åt mat innan klockan blev för mycket. På kvällen spelade vi spel Melwin och jag. Vi satt också med Daniel och tittade på tv. Emelie var på sitt rum som vanligt.

Söndagen sov vi länge som vanligt. Daniel hade redan gått upp för länge sedan när vi kom upp och var hungriga. Melwin ville leka och han och jag cyklade bort till Alvin för lek. Det var fint väder men lite blåsigt. Var ute i trädgården en liten stund. Daniels mamma tittade förbi ett tag. På eftermiddagen cyklade vi och hämtade Melwin. Sedan tog vi bilen när vi kom hem och hämtade Fanny. Vi åt mat hos mor och far. Det är så himla gott att äta någon annans mat. Mamma är så duktig på att laga mat. Vi fikade lite innan vi åkte hem. När vi kom hem så satte jag mig och bloggade och de andra tittade lite på tv. Melwin var trött och somnade tidigt. Jag och Daniel lade oss ganska tidigt med. 

Inga kommentarer: