lördag 3 mars 2012

Influensan vecka 7

Fina Emelie
Måndag morgon gick vi upp tidigt och jag åkte bort med Melwin till dagis. Fanny blev hemma med hög feber 40,7°, huvudvärk. Emelie var i skolan. Jag hade kommit överrens med min lärare om att få sitta hemma och skriva diktat eftersom vi inte vågade lämna Fanny själv med så mycket feber. Daniel var tvungen att jobba och dra in pengar till hushållet...Det gick bra att sitta hemma och skriva men Fanny fick ju klara sig själv mest hela tiden, hon låg i sängen och sov hela dagen. När Emelie kom hem från skolan så ville hon åka upp till mormor och morfar. Daniel hämtade Melwin vid 15:00. Men jag satt och skrev en stund till efter att han kommit hem. Emelie kom hem till middagen. På kvällen tog vi det lugnt och satt och tittade på tv. Tisdagen fick jag var hemma och skriva igen eftersom Fanny fortfarande hade 40,5°. Jag gick upp och gjorde frukost åt Emelie, Melwin och mig och så gjorde vi oss klara. När vi var klara åkte jag till dagis och lämnade Melwin. Sedan var jag hemma hos Fanny och skrev. Fanny var riktigt dålig och bara sov hela dagen, jag servade henne med dryck. Emelie och Tessan gick och hämtade Melwin med vagnen på dagis medan jag satt hemma och skrev. Det funkade jättebra och Melwin hade blivit överlycklig när Emelie hade kommit till dagis. Emelie var ute en stund med Tessan. Jag busade och lekte med Melwin. Jag lagade mat och plockade bort när vi hade ätit klart och efter det  vardagsplockade jag lite efter. Mor och far kom hit och lämnade alla hjärtans dag presenter till barnen. På kvällen var barnen hemma och jag och Daniel åkte och handlade.
Sommarfin Fanny
På kvällen när barnen somnat så satte Daniel och jag oss vid tvn ett tag. Klockan 00:30 vaknade Daniel och jag av en stor smäll och undrade vad det var. Vi låg kvar en stund och lyssnade men det var tyst och efter en stund kände jag en olustig känsla i magen och var tvungen att gå upp och kolla läget var ljudet egentligen kom ifrån. När jag skulle vika av ut mot hallen möts jag av en fruktansvärd obehaglig syn, Fanny låg raklång på golvet och jag skrek: -DANIEL! Han kommer springandes och undrade vad som hänt och mötte mig med en avsvimmad Fanny i famnen. Hon vaknade till och undrade vad hon gjorde där och jag svarar att jag vet inte. Jag hjälpte henne in i sängen och försökte fråga henne vad hon gjorde där och hon mindes inget först men efter ett tag kom hon i håg att hon varit på toa och att det svartnade för ögonen och sedan kommer hon inte ihåg någonting mer. Efter att vi pratat en stund gav jag henne en flaska med saft och tog feber på henne som då bara visade 38°. Vi samtalade lite med varandra med jämna mellanrum men till slut somnade vi. Jag vaknade igen 01:45 av att Fanny ropade på mig att hon måste kräkas så jag rusade efter en hink och gick in till henne. Hon berättade då att hon mådde illa och hade en fruktansvärd huvudvärk och berättade även att hon var yr och trött och hade ont i bulan. Jag ville känna på bulan men fick inte och efter en stund när jag var på väg till sängen igen för att sova då hon ropade igen att hon måste kräkas och jag säger till Daniel att gå in till henne så att jag kan gå ut och ringa 1177. Jag misstänkte hjärnskakning. Jag pratade med dem och de ville att Fanny skulle till akuten med en gång, men Fanny orkade inte gå så de beställde en ambulans. Under tiden vi väntade på ambulansen så packade jag en väska med kläder och saker i. Melwin och Emelie hade vaknat och undrade vad som hänt med Fanny. Melwin tyckte det var spännande med ambulansen. 
En sommarfin Emelie
Väl inne på akuten så fick vi träffa en underbar läkare som undersökte henne med en gång, hon hade dåliga benreflexer. Hon var väldigt trött och medtagen. Hon kunde inte gå när läkaren bad henne, hon ville bara sova. Hon hade mycket ont i sitt huvud och mådde illa och var yr så fort hon rörde sig. Fanny fick välja mellan och åka hem efter en skiktröntgen mot att stanna kvar och observeras och Fanny valde att stanna kvar då hon inte hade kraft att ens tänka på att åka hem. Vi kom upp på avdelningen och då fick Fanny dropp två påsar med 1 liter glukos intravenöst på två timmar och varje timma kom de in och tog puls och blodtryck. Vi sov emellanåt. Natten hade varit lång plus att jag själv började må dåligt med feber, hosta och förkyld. Daniel kom upp och hälsade på oss och då berättade han att han hade 40 graders feber. Men jobba skulle han minsann göra ändå. Vid 11:30 kom läkaren förbi och sa att Fanny var så pigg och fick åka hem. Lustig läkare tyckte jag, eftersom Fanny knappt kunde gå och var både yr och hade ont i huvudet. Jag fick hålla henne under armen när vi gick och när vi kom hem så sov hon hela dagen. Jag sov också en stund. Innan Emelie och Melwin kom hem med morfar. Jag hade fått feber och var väldigt förkyld.
En sjuk Melwin i Emelies säng
Daniel och jag var däckade hela kvällen, vi gjorde mat och sedan lade vi oss tidigt eftersom ingen mådde bra. Under senare kvällen vaknade vi av att Melwin hade falsk krupp och 39 graders feber. Lika bra att alla är sjuka på samma gång. Torsdag och fredag var Emelie i skolan och efter det var hon hos mormor och morfar och på fredagen en stund hos Tessan. Daniel och jag var hemma från jobb och LIA-platsen. Dessa dagar hände inte så mycket förutom att Daniel, jag och Fanny sov och Melwin busade medan vi andra sov, ingen av oss orkade äta vi bara drack dessa dagar. Daniel och jag hade 40 grader. Fannys feber hade gått ner men hon var fortfarande yr och väldigt trött. Daniels mamma kom med matvaror åt oss. 
Melwin blev trötta på oss och ville åka ut med sin bobby car 
Lördagen kom och vi sov ganska länge på morgonen Det var bara Emelie som ville ha frukost denna dagen. Emelie var med Nora hemma hos dem hela dagen. Vi sov en hel del hela dagen. Fanny var lite mer vaken på eftermiddagen denna dag så Alma och Evelina kom och var hos Fanny en liten stund. Fanny blev trött och somnade tidigt denna dag. Emelie tyckte att vi var jättetråkiga som var sjuka och inte orkade något. Söndagen vaknade jag och kände mig mycket piggare och var feberfri men inte Daniel som fortfarande hade 40 grader och Melwin hade 39 grader. Fanny var också lite piggare. Fanny, Emelie och jag åt frukost och efter det åkte Emelie till Nora och Alma kom och var hos Fanny en stund. Jag var så pigg att jag orkade plocka och fixa lite hemma. Jag tvättade och förberedde till en ny vecka på min LIA som jag ännu inte hade varit på.  


Inga kommentarer: