söndag 27 september 2015

Vecka 37, Körtelfeber x 2



Måndag
Daniel, jag och Melwin vaknade av larmet på mobilen även att jag bara någon timme innan vaknat av mig själv som vanligt när jag ska jobba. Jag har svårt att koppla av och rädd att försova mig. Vilket aldrig har hänt hittills. Vi gick upp och gjorde oss klara och Melwin satte sig i soffan och tittade på tv medan han åt sin macka och vatten. Han äter på dagis alla dagar utom måndagar för då har vi lite sovmorgon. Jag lämnade Melwin på dagis innan jag åkte till jobbet.

Emelie mådde inte bra, hon är som hon är just nu. Ena veckan bra och nästa inte bra, oftast halsen, huvudet och illamående som spökar till och från. Så är det med körtelfeber. Robin var hemma och tog hand om Fanny som fortfarande hade närmare 40 i temp och jätteont i halsen. De var hemma och sov och tittade på tv om vart annat. 

Mamma hämtade Melwin på dagis och åkte hem till sjuklingarna. Hon var kvar och lekte med honom till Daniel kom hem. Daniel hade börjat med maten tills jag kom hem, skönt med Ica matkasse. På måndagar är det inte så mycket kvar av kvällen när man kommer hem 18:30, då blir det bara att äta och lägga läsa bok för Melwin och lägga han. Sedan är klockan 20:00, då lägger jag mig med min hörbok. Robin var kvar hos Fanny som var så dålig att hon inte kom ur sängen. 
Tisdag
Daniel, Melwin, jag och Emelie gick upp tidigt. Vi gjorde oss klara och åt frukost. Daniel skjutsade Melwin till dagis och jag skjutsade Emelie som var lite halvdålig, hon är seg och vill aldrig vara hemma från skolan. Daniel och jag får ibland säga till henne att det inte är så bra idé att gå när hon är sjuk, men ofta gör hon det ändå. Fanny vaknade och hade fortfarande hög feber, 5:e dagen. Robin var hemma hos Fanny hela dagen. 

Mamma hämtade Melwin på dagis och släppte av han hemma hos flickorna. När jag kom hem så åt vi mat som Daniel hade lagat. Efter det ringde jag 1177 och rådfrågade om Fanny eftersom febern ännu inte lagt sig. Vi fick en tid till vårdcentralen klockan 20:30. Fanny är en tjej som är jätterädd för blod, sprutor, stick med mera. Jag fick verkligen övertala henne att åka för att hon skulle kunna bli bättre. 

Väl där hade de datakrångel så vi fick vara där i 1,5 timma. Fanny hade bestämt innan att hon absolut inte skulle ta ett enda prov. Läkaren tyckte inte Fanny hade typiska halsfluss symtom och provet visade negativt. Däremot visade monospot provet positivt, bara där bröt Fanny ihop och febern var då 39,8. Läkaren gav Fanny diagnosen körtelfeber, nytt blodprov och nytt läkarbesök på fredag om ingen förbättring. 
Bildresultat för monospot prov
Fanny vet vilken jobbig sjukdom det är eftersom lillasyster har det...Ligga hemma i sängen och sova i 4 veckor. Inte ha ork till någonting, inte orka eller kunna svälja något förutom vätska.  Ingen skola eller gympa på länge. När vi väl satt i bilen så hade hon lugnat ner sig och accepterade det för vad annars kunde man göra. Jag frågade läkaren hur det var möjligt att syskon kan få det, då de vanligtvis smittas genom kyssar. Vi kom fram till att det kan vara lillebror som smittat henne eftersom Emelie har troligtvis pussat honom innan hon blev sjuk.

Detta var verkligen inte vad vi trodde. Så jobbigt för henne men bra att Emelie kunde förklara lite för henne. Väl hemma gick vi och lade oss allihopa då vi inte kom hem förrän efter 22:00. Robin sov hos Fanny. 
Onsdag
Jag gick upp tidigt och gjorde mig klar och åt frukost. Åkte till jobbet. Daniel och Melwin var lediga. Melwin var bara 1,5 timmar på dagis, de har teknik på onsdagar och då får han komma eftersom han ibland är ledig de dagarna. Daniel skjutsade Emelie till skolan lite senare. 

Jag fick ett samtal från Fannys lärare på gymnasiet, så olika man kan bli bemött på olika skolor. Jag hade dagen innan skrivit ett mail om Fanny till henne. När hon ringde mig hade hon pratat med rektor samt berörda lärare om Fanny, de hade haft en pojke förra året som hade haft körtelfeber så de visste precis vad det handlade om. Ingen gympa på hela året och cirka 1 månad hemma först och främst. Alltså jag var helt chockad att det kan vara så olika. De behövde inga intyg för gympan. Som sagt det är nog så jobbigt för tjejerna ändå.

När jag kom hem stod maten på bordet. Fanny var fortfarande febrig och dålig. Har svårt att svälja. Myste lite med Melwin framför en film. Läste en bok för honom innan han somnade. Sedan lyssnade jag på en bok innan jag somnade. 

Torsdag
Daniel, jag och Melwin gick upp tidigt och gjorde oss klara och i ordning. Vi åt och åkte sedan till dagis med Melwin och vidare till jobben. Mormor åkte ner och var med Fanny på dagen eftersom hon var dålig. Mormor hämtade hem Melwin från dagis. Daniel jobbade sent så jag lagade mat när jag kom hem. Tittade på film med Melwin på kvällen och servade Fanny. Robin sov hos Fanny. 
Fredag
Daniel, Emelie, Melwin och jag var uppe tidigt. Åt frukost och klädde på oss. Daniel lämnade Melwin på dagis och jag lämnade Emelie på skolan. Mormor var hos Fanny på dagen när vi jobbade. Mormor var med Fanny på hälsocentralen och tog prover och träffade ytterligare en läkare. Proverna visade negativt. Men som båda läkarna sa så är proverna luriga i början. Ibland visar de negativ under hela tiden. 

Men läkaren tycker att vi ska behandla som körtelfeber ändå eftersom hon har så tydliga symtom samt att det första provet visade positivt. Fanny ska komma tillbaka om några veckor för att ta nya prover. Dock finns det två virus av körtelfeber det ena är lindrigare och det andra värre. Vad vi vet så här långt så har Emelie det värre. Blir inte barnen vana att ta blodprover när de har körtelfeber så vet jag inte om de någon gång kommer att bli det. 

Väl hemma efter jobbet slappade vi i soffan ett par timmar. Vi lagade mat och hade fredagsmys efter det. Vi tittade på film. 

Lördag
Mamma och jag tog med oss barnen ner på stan efter att vi hade ätit frukost. Fanny var feberfri och jag tyckte hon behövde lite luft och lite ombyte än väggarna hemma. Farmor kom förbi en stund och hälsade på. På kvällen var Emelie med en kompis och sedan var hon hemma med Fanny. Vi andra var hos familjen Elmerfjord med Karlssons, Frössberg/Kronvall. Det var trevligt som vanligt. Det blev inte så sent. 

Söndag
Det blev som vanligt lite sovmorgon för hela familjen. Vi åt en sen frukost. Sedan tittade vi på tv hela dagen. Emelie var iväg en stund. Fanny var med Robin och sov där. Melwin och jag ritade lite. Vi tvättade, plockade och pysslade inne. På kvällen tittade Melwin och jag på en film innan vi somnade. 

Inga kommentarer: