lördag 5 september 2015

Vecka 34

Måndag 
Jag brukar ha svårt att sova natten till söndagar och speciellt efter semestern men den här gången gick det alldeles utmärkt. Utvilade och pigga vaknade vi av att solen tittade in genom rullgardinen. Emelie och Fanny sov fortfarande, de hade studiedag. Det var svårt att få upp Melwin, han var trött och ville inte gå upp. Stängde på tvn och då vaknade han. Jag lämnade Melwin på dagis när vi klätt på oss och ätit frukost. 

Efter typ två timmar på jobbet så kändes det som att semestern kändes långt borta, men jag tycker om mitt jobb så det kändes helt okej. Daniel började med sina nya arbetstider på dagtid den här dagen och det kommer verkligen bli bra för hela familjen. Daniel kommer att lämna Melwin och jag kommer att hämta honom från dagis. I oktober kommer jag att gå ner lite i tid för att spendera lite mer tid med barnen. 

Mamma hjälpte till att hämta Melwin eftersom både Daniel och jag jobbade till klockan 18:00. Lagade mat när vi kom hem. Fanny och Robin åt hos oss och sov över. Trötta som vi var efter första första dagen på jobbet så lade vi oss tidigt. 
Tisdag
Gick upp tidigt och gjorde oss klara, den här dagen var det även dags för tjejerna att gå till skolan. Fanny började 2:an på gymnasiet och Emelie i 8:an på Ellen Key. Daniel lämnade Melwin på dagis och jag skjutsade Emelie. När Emelie slutat skolan så hämtade hon hem Melwin från dagis efter lunchen och sedan var de hemma tillsammans. Emelie tycker om att hämta Melwin och att de är själva hemma, lite mysfaktor på det. När Daniel och jag kom hem åt vi mat. Fanny och Robin åt här och sov hos oss. 
Onsdag
Daniel, Emelie, Melwin och jag vaknade tidigt och gjorde oss klara och åt frukost. Melwin fick smak på semestern och vill inte vara på dagis längre och de tar tid vissa morgnar att få upp och iväg han, så jag är glad att jag inte lämnar honom på morgonen. Mamma hjälpte till med att hämta Melwin den här dagen. Lagade mat när jag kom hem. Tur att vi har Icas familjekasse så man slipper att planera maten utan bara att laga det som finns. Fanny och Robin sov hos oss på kvällen. Så mysigt att träffa ungdomarna så mycket, jag älskar verkligen när familjen är hel. De ger mig så mycket glädje och energi. 
Torsdag
Alla gick upp tidigt och åt och gjorde sig klara. Emelie började redan bli trött efter bara några dagar i skolan. Jag skjutsade både Fanny och Emelie till skolan innan jag åkte till jobbet. Vid lunch hörde Emelie av sig om att hon var så trött och orkade inte vara kvar i skolan längre. Hon fick gå hem och och sov i 4 timmar, det är så här hennes vardag ser. Tufft att ha körtelfeber med denna trötthet. Var på hud och tittade på några leverfläckar men de var helt ok och inget att oroa sig för, skönt skönt. Mamma hämtade Melwin och körde hem honom till Emelie. När jag kom hem lagade vi mat till, Fanny och Robin var här också. Fanny var så sugen på sockerkaka på kvällen men orkade inte baka så då gjorde Robin det, för första gången i sitt liv tror jag. Den blev jättegod.
Fredag 
Alla gick upp tidigt och gjorde sig klara och åt frukost. Alla var trötta efter första veckan i skola, dagis och på jobb. På något sätt så är man ändå så himla glad och energisk på fredagar och den där härliga känslan i magen över att snart vara ledig ett par dagar infann sig snabbt. Jag hämtade Melwin på dagis eftersom jag är den som slutar tidigast. Vi myste lite i soffan när vi kom hem innan vi började med fredags maten. Det blev tacos, Fanny och Robin åt och sov hos oss. 

Emelie var så himla trött efter en vecka i skolan så hon gick som en zombie och svarade knappt på tilltal, hon är en envis tjej som absolut aldrig skulle vara hemma från skolan bara för att det är skönt. Vi blev oroliga för henne och nästan att vi ringde 1177. När man har körtelfeber är det så viktigt att man vilar och sover när kroppen vill och säger till att den är trött, det gör inte alltid Emelie. Hon somnade runt 20:00 den här kvällen och vaknade inte förrän runt 10:00 dagen efter. Robin var duktig och det var kul att titta på.
Lördag
Jag, Melwin och Emelie sov lite längre. Daniel, Fanny och Robin var uppe tidigt då Robin skulle iväg och köra cross. Vi var alla lite sugna på att åka och titta när han körde så vi åt frukost och gjorde oss klara innan vi begav oss till crossbanan. Hade jag varit ung idag så hade jag börjat köra, jag har alltid tyckt att det är så spännande och kul. Min kusin körde när jag var liten och jag var redan då fascinerad över att köra men började aldrig. Emelie och Melwin tycker också att det är så kul, men Melwin vågar inte köra nu och Emelie får vänta tills hon är frisk från sin körtelfeber. 

När vi kom hem så hade familjen Pettersson, mormor och morfar kommit hem till oss då min älskade mamma fyllde år och vi skulle fira henne. Faster kom lite senare. Mamma hade köpt smörgåstårta och tårta som hon bjöd på, det var så gott. Killarna badade och lekte, det blev en kort och intensiv dag men de hade kul ändå. På kvällen tog vi det lugnt och tittade på tv och hade lördagsmys. 
Söndag
Vi gick upp tidigt och åt frukost för att sedan åka båt ut på sjön med Karlssons. Vi kunde inte vara på vårt berg vid Päronholmen då det blåste rakt in. Men vi hittade ett annat som funkade bra. Fanny åkte med oss i båten och Robin och Erik åkte skoter och kom ut lite senare. Sol, bad, skratt, mat och umgänge. Det blev en härlig dag och ett fint avslut på den här sommaren. Längtar redan efter nästa semester och sommar men skönt med lite höst och vinter emellan. Vi åkte hem runt 16:30. Köpte pizza till barnen när vi kom hem, Daniel och jag åt smörgåstårta. Kom i säng efter lite tv tittande relativt tidigt. 

Inga kommentarer: