fredag 3 februari 2012

Vecka 3 Förkylningar

Melwin med gose framför Bolibompa
Måndag och vi flickor var i skolan i vanlig ordning, Daniel och mamma delade på dagen hemma med en liten Melwin som hade falsk krupp. I skolan var det som vanligt med mycket information att ta in. När jag kom hem vid klockan 17:00 var det dags att börja med maten för alla var vi hungriga. När jag plockat ordning efter maten så var det dags att sätta sig i soffan och mysa med barnen innan det var dags att göra läxor och lägga sig. Emelie låg under täcket och kände sig inte bra alls med halsont och hosta.
Tisdag åkte jag och Fanny till skolan. Daniel och mamma var hemma med Emelie som blivit sjuk med falsk krupp och feber samt med Melwin som också var sjuk med förkylning och feber. De blev en lugn dag med dem små hemma framför tvn. I skolan hade jag prov, mindre kul men jag klarade det med. När jag kom hem åt vi mat och jag hann även med lite gos med barnen innan det blev dags att lägga Melwin och börja plugga igen. Plugga är roligt tycker jag men då ska det vara i måttlig mängd, nu har det varit lite mycket av det sista tiden. Undrar varför jag inte tyckte att det var roligt när jag gick i gymnasiet men då var jag nog skoltrött och hade lite andra intressen. Sedan var jag mer intresserad att skaffa barn än att plugga vidare och så träffade jag ju min älskade make och då var jag definitivt inte intresserad av att plugga. Men det är jag nu och bättre sent än aldrig...
Melwin med sina hörselkåpor som pappa har likadana när han klipper gräset...
Onsdag började dagen som vanligt med att Fanny och jag gick upp och gjorde oss i ordning och då kom Emelie upp och ville ha hostmedicin för kruppen, hon var varm av feber denna dagen också. Daniel och mamma delade på dagen med barnen. De var visst inte så aktiva utan låg mest framför tvn. När jag kom hem så var det dags att laga mat och efter att jag gosat med barnen och vi tittat på barnprogrammen så var det återigen dags för mig att plugga. Fanny var hemma ensam utan någon kompis efter skolan och resten av kvällen. Denna kvällen gick jag inte och lade mig tidigt eftersom vi hade hemstudier dagen efter. Efter studierna satte jag vid datorn en stund innan jag gick och lade mig i jämte liten Melwin som sov så sött. Klockan 23:00 vaknade Melwin och skrek och skrek och skrek.Det märktes att han hade ont någonstans men det är ju inte lätt att veta vart någonstans. Men efter 1 timma efter mycket skrik och oro kunde han somna igen för att vakna efter en timma igen och skrika igen och så fortsatte hela natten.
Torsdagen vaknade vi tidigt eftersom Fanny skulle till skolan. Vi åt frukost tillsammans med henne sedan satte sig Melwin och Emelie vid tvn och tittade på barnfilm och myste i soffan. Jag hade hemstudier denna dagen men de hade jag redan gjort innan i veckan för att jag skulle kunna var hemma med barnen. Emelie började nu att pigga på sig men Melwin var fortfarande klängig. Mamma kom hit så vi gjorde några ärenden och köpte saker till Emelies rum som Daniel ska göra i ordning till hennes födelsedag, nästa vecka. När Fanny kom hem så var Jennifer med kul, det var längsedan de var. På kvällen  när vi hade ätit mat så kom Jakob förbi med Tessan och Alvin, han skulle hjälpa mig med datorn och det tog några timmar så barnen lekte och hade roligt under tiden.Tack snälla Jakob för det :)) När de hade åkt hem så gick jag och lade de två minsta barnen i vår familj och sedan satte jag mig vid tvn efter att jag förberett för kommande dagen. På natten vid 23:30 började Melwin skrika igen han hade samma episoder som natten innan så det blev nästan ingen sömn för någon av oss eftersom han skrek med jämna mellanrum, säkert nattskräck trodde vi.
Emelie och Melwin har fixat en snygg blöjmössa till Daniel, hahaha...
Emelie hade jag lovat skulle få följa med till min skola och vara med hela dagen då vi slutade tidigt denna fredagen så vi var uppe kl 5:30 för att göra oss klara för bussresan. Det gick bra att åka buss och det är så skönt och man kopplar av ordentligt Emelie somnade nästan. Emelie satt vid datorn i skolan och det funkade jättebra denna gången också. Mamma hade Melwin hemma hos dem. När vi kom hem så var Fanny med Alma hos oss som även sov över här. Efter maten på kvällen åkte vi till hemmakväll och hyrde film och köpte godis till barnen. När vi kom hem så satte vi oss vid tvn och tittade på en av filmerna vi hyrde. Melwin var trött och somnade tidigt denna kväll, jag tyckte att han hade varit ovanligt gnällig så jag förstod att han var trött. När jag skulle gå och lägga mig så vaknade Melwin även denna kväll och skrek som en tok och denna kvällen tog han sig för öronen och sa ajajaja och då gick det upp ett ljus detta handlade nog inte om nattskräck utan om öroninflammation. Vi gav honom lite panodil och Melwin sov lite bättre men fortfarande oroligt. Vaknade tidigt på lördagen och bestämde oss för att vi skulle ringa vårdcentralen om en tid så de kunde titta på Melwins öron. Vi åt frukost och fick en tid på vårdcentralen klockan 13:00. 
Emelie trotsar förkylningen och leker i snön
Klockan 13:00 kom vi till vårdcentralen och vi fick komma in med en gång och läkaren kunde konstatera ganska snabbt att Melwin hade dubbelsidig öroninflammation men jag nekade pencillin då det brukar läka ut av sig själv. Det får räcka med panodil och nässpray. Bra då visste vi ju varför han hade skrikit, stackars min lille plutt. Nu började både Daniel och jag känna oss slitna efter så lite sömn denna veckan. Väl hemma så åt vi lite lunch och vid 14:30 kom mamma hit och tog hand om Melwin medan vi andra gick på 3D bio med vårat underbara kompisgäng, (tur vi har er :)).Efter det så köpte vi snabbmat på corner och hämtade Melwin  och åkte hem till familjen Elmerfjords och fortsatte den underbara kvällen på. Vi satt och snackade om allt och ingenting och barnen lekte/va efter en stund fick vi se fina bilder från när familjen Elmerfjords var Thailand över jul och nyår. Melwin var vaken och glad hela tiden. Klockan 23:30 åkte vi hem och lade oss och då gav Melwin panodil och nässpray för att eventuellt få en lugn natt och det fick vi. Vi hade sovmorgon  och vaknade inte förrän klockan 9:00 och då blev det en god helgfrukost med hela min fina familj. Emelie åkte bort till Tessan och lekte ett tag. Vi andra var hemma och bara slappade hela dagen, vi lekte med Melwin. Vid klockan 16:00 åkte vi hem till mormor och morfar och åt mat medan Fanny var hemma och ville inte följa med. Melwin blev lite hängig på kvällen. Klockan 17:00 var Emelie på fotboll och jag följde med vi åkte med Maria och Tessan. Daniel åkte hem en stund och fortsatte att riva i Emelies rum. När fotbollen var slut kom Daniel och hämtade oss och fortsatte då till mor och far för lite fika. När vi kom dit så berättade mamma att Melwin somnat under en köksstol och nog inte mådde så bra...Vi fikade lite snabbt och åkte sedan hem och tog tempen på Melwin som då hade 39,3, inte så konstigt att han hade somnat. Det var ju bara att gå och lägga sig med honom och invänta morgondagen...  

PS  Om någon undrar varför jag inte lägger ut bilder på Fanny så får jag inte det tyvärr..ibland gör jag det ändå men då får jag höra det sen. DS







Inga kommentarer: