lördag 11 februari 2012

Snö vecka 4

Melwin gosar i sin säng
Måndagnatten vaknade jag av att Melwin bara låg och skakade i sömnen vid 03:10, då jag tittat på han en stund och blev orolig bar jag ut han i köket där Daniel satt och åt frukost. Ja ja jag vet att ni tycker det är konstigt att han åt frukost, men i vår familj tillhör det vanligheterna för honom, eftersom den första turen han brukar köra är vid halv fyra på morgonen. Jag och Daniel samtalade om vad det kunde vara och jag blev orolig och likaså han, Melwin satt då i Daniels famn och bara skakade och vi bestämde oss för att ringa 1177 för rådgivning, feber hade han ingen 37,1 grader bara. Kvinnan jag pratade med visste inte heller och vi funderade på feberkramp men då han inte hade någon feber så var det ju inte det. Vi pratade ungefär i tio minuter och under den tiden tog jag tempen på han en gång till och då hade han 37,7, vi kom fram till att det säkert var feberfrossa men vi skulle ha honom under uppsikt några timmar. Så Melwin och jag satte oss vid tvn och tittade på Pippi och under första halvtimmen på filmen så steg Melwins temperatur till 39,7, då förstod jag ju att det var fråga om feberfrossa min stackars lilla pojke, det var så otäckt att se om man är ju så hjälplös i sådana fall. Vi tittade på två filmer sedan gick vi och lade oss för jag kan tala om att vi var ju väldigt trötta. Jag vabbade denna dagen eftersom jag inte sovit så bra. Tjejerna var i skolan och Daniel jobbade. När tjejerna kom hem så var Fanny med Alma och Emelie med Tessan. Daniel höll på i Emelies rum för att få det klart. Jag pluggade medan Melwin sov och slappade i soffan om vartannat, hans temperatur på honom gick ner på kvällen och höll sig runt 38 grader.
Tisdagen var jag tvungen att åka till skolan för att inte missa alldeles för mycket så mamma och Daniel fick dela på dagen som vanligt innan jag kom hem. Tjejerna var också i skolan. När jag kom hem på kvällen fick jag laga mat och plocka lite innan jag tillät mig att sätta mig ner och mysa med våra älskade barn. Lade Melwin och efter det tog jag mig i kragen och pluggade en stund. Daniel jobbade hela kvällen. Onsdagen var fortfarande inte Melwin bra och då var Daniel hemma hela dagen med honom samtidigt som han jobbade i Emelies rum..Vi andra var i skolan och hade lektioner. Jag kunde åka hem lite tidigare idag och jag kan säga att det uppskattas både av mig och familjen. Fanny var med Alma hemma hos oss. Vi åt mat som jag hade lagat och plockade lite efter det. Barnen satt vid tvn så jag satte mig i jämte dem och myste en stund. När vi hade gosat och jag hade lagt Melwin så var det återigen dags att plugga.
Vår fina busiga son i badet...
På torsdagen hade vi bestämt att Daniel skulle vara hemma igen då jag som jag tidigare skrivit absolut inte har tid att vara hemma tyvärr. Jag och tjejerna var i skolan och det är ju alltid lika roligt även att denna dagen hade vi två prov, ett mindre kul då det var oförberett muntligt och ett förberett och det gick bra med bägge två som tur var. Emelie var med Tessan hos oss och Fanny var som vanligt med Alma. Efter maten och vardagspysslet på kvällen så struntade jag i pluggandet och var bara med barnen med gott samvete. Man uppskattar verkligen familjen och tryggheten hemma efter sådana här tuffa dagar och veckor i skolan. Men ändå kul med utmaningar. Fredagen var Melwin feberfri men fick vara hemma för att vila efter denna långvariga smeta. Mamma och Daniel delade på dagen. Tjejerna var lediga från skolan denna dag, men jag var i skolan och jag kan ju tala om att det var rätt så skönt med fredag, jag med många andra älskar fredagar. Fanny var med Alma som sov hos Fanny. Emelie var med Tessan och Nora. På kvällen när vi hade ätit så var farmor och farfar här och firade Emelie. De stannade ganska länge på kvällen. Efter det satte vi oss vid tvn och slappade, barnen somnade tidigt denna kväll.
 Emelies specialbeställda tårta
Lördagen det en stor dag för Emelie då det var hennes födelsedag men vi hade redan på fredagen bestämt att vi skulle ha lite sovmorgon innan vi skulle komma och sjunga och ge presenter till henne. Tyvärr var hon redan vaken men hon låg kvar i sängen. Eftersom hon ska få en cykel så blev det inte så många paket från oss. Men Emelie blev nöjd ändå. Vi låg kvar i sängen och gosade lite denna morgon. Efter det åt vi en mycket god lördagsfrukost allihopa. Fanny var med Alma hela dagen. Daniel och jag plockade och fixade lite för vuxenkalaset med min släkt. Klockan 13:00 kom mor och far hit och vi åt en jättegod smörgåstårta som mamma gjort. Vid 15:00 kom min faster och farbror hit och vi firade Emelie med fika och en tårta som Emelie fått specialbeställa själv. Den var jättegod. Emelie var mycket besviken över att hennes moster och morbror och kusin Ellioth inte kom så hon storgrät på kvällen och tyckte att det var den sämsta födelsedag hon haft hittills och då sved det i mitt hjärta. Födelsedagar är viktiga för barn för att de ska bli nöjda och de vill firas på den dagen de fyller år och det viktigaste av allt att man bara firar just dem och inte någon annan på samma dag. När de hade åkt hem så infann sig lugnet och vi satte oss framför tvn. Vi sövde Melwin som var mycket trött efter en intensiv dag. Jag tog faktiskt fram mina läxböcker och började plugga som vanligt, inte kul när det är helg men det är nödvändigt.
Emelie 11 år
Några av Emelies presenter plus en ny cykel som vi ska köpa i vår, vinterjacka och mössa.
Söndag och vi hade sovmorgon och sedan åt vi en god frukost och gjorde oss klara för en tur med familjen Karlsson till Breviksalpen. Fanny ville inte följa med oss till backen. Så himla fint väder det var, solen sken och bara några grader kallt. Nog är det fint med snö ändå. Melwin tyckte att det var kul men bara att åka med pappa eftersom det var en så hög backe. Såklart hade vi ju med oss lite fika varm choklad och bullar, det går ju alltid hem. Efter två timmar i backen så tog Melwin och jag en promenad hem. Han somnade i vagnen på väg hem och fick sova lite mer än en timma, för att inte sova för länge. Emelie följde med familjen Karlsson hem och var där till 17:00. Efter det så hade vi bestämt att vi skulle äta god mat med efterrätt för att fira henne bara i vår familj själva eftersom hon hade varit så ledsen dagen innan. På kvällen satt vi i soffan och myste tillsammans och jag pluggade inte denna kvällen.
Melwin åkte med pappa hela tiden 
 Nästan hela ligan efter några åk
 
Fikapaus med varm choklad så klart 



Inga kommentarer: