fredag 20 januari 2012

Barnen vecka 2

Vår älskade fina mellantjej Emelie
Denna vecka fick börja med att jag var hemma med Emelie för att hon skulle kunna få en chans att äta upp sig och hitta tillbaka till sig själv och sin styrka. Jag lämnade Melwin på dagis mellan 9:00 och 15:00 för att Emelie skulle få egen tid med mig. Vi lade oss i sängen när vi kom hem och stängde på en dvd. Vi myste hela tiden, det är så kul att vara med dem stora tjejerna var och en för sig ibland. Fanny och Emelie hade ju studiedag denna dagen från skolan. Fanny var med Evelina och Alma. Emelie och jag hämtade Melwin och mormor och sedan åkte vi och handlade och gjorde lite ärenden. Daniel var iväg och jobbade hela dagen. När vi kom hem så busade vi lite med Melwin och efter det var det dags att laga maten. Emelie fick ont i örat och mer feber på kvällen precis som det inte var nog med det hon redan hade drabbats av. På kvällen hamnade vi i soffan framför tvn. På tisdagen var det jobbigt att gå upp efter nästan tre veckor hemma. Fanny, Melwin och jag gick upp och gjorde oss klara och åkte iväg till dagis och skola. Melwin brydde sig inte så mycket om att bli lämnad efter 1 månad hemma, utan gav mig en puss för första gången sedan han började på dagis. Emelie var hemma från skolan med ont i örat och feber och fick vara hos mormor och morfar medan jag var i skolan och Daniel jobbade. När Fanny hade slutat skolan var hon med Alma hos oss och Tessan kom hit och var hos Emelie ett tag för att göra henne lite piggare och gladare. På kvällen tog vi det lugnt framför tvn och datorn. Onsdagen åkte jag och Fanny till skolan. Melwin var på dagis. Mamma var hos Emelie som var hemma denna dag också, med feber och ont i örat och sedan var de på barnmottagningen och tog allergiprover på olika saker. Vid 11:30 ringer Emelie till min mobil och gråter och klagar över magont igen, jag bad då mamma åka in med henne till akuten igen med överrenskommelse med kirurgen från lördagen att får hon om smärtan ska hon till akuten igen. De åkte in medan jag försökte hitta en buss hem så fort som möjligt och Daniel var i Oskarshamn och hämtade kunder så han och jag skulle komma hem samtidigt ca 14:00. När man verkligen vill hem snabbt så ligger Vimmerby väldigt långt borta,
Emelie på akuten för andra gången på en vecka 11/1- 2012
Innan jag hann att komma hem och till akuten till vår lilla snutta så hann jag tänka många tankar kan jag lova. Vad var det nu då??? Emelie var ju i trygga händer både med mamma och med läkare som hade uppsikt på henne hela tiden men jag var ändå orolig för henne. Daniel kom en liten stund före mig, då kunde mormor åka hem. Gud så vår lilla Emelie såg ut, ledsen och svag och blek med feber. De stack hål på hennes båda armar och gav henne dropp då hon inte ätit på flera dagar. De pratade om inläggning men Emelie ville åka hem. Personalen är verkligen gulliga på akuten. De tog ännu mer prover men hittade ingenting så efter fem timmar på akuten så fick vi åka hem. På vägen hem så blev det att köpa Corner mat eftersom klockan var så mycket. Efter att vi ätit stängde vi på en film som vi tittade på och bara slappade. Så orolig jag har varit för vår Emelie de senaste veckorna, dåligt samvete och allting bara rinner över än och alla energidepåer och kraft bara försvinner. Jag har varit mycket frånvarande och funderat mycket de senaste dagarna efter allt som hänt med vår Emelie. Torsdagen kom och idag hade jag bestämt att ta bilen så att jag kunde komma hem snabbare om det skulle bli något med Emelie. Melwin var på dagis och Fanny i skolan. Emelie var hemma hos Daniel och mamma som delade på dagen med henne, men denna dagen mådde Emelie bättre förutom febern. Vi tog det lugnt efter att jag kommit hem och åt mat och njöt av kvällen vid tvn.
Sjuk Melwin på akuten för falsk krupp, tur att det fanns traktorer.
Fredagen kom och då hade vi bestämt att Emelie skulle få följa med mig till skolan och vara där eftersom varken jag eller Daniel inte kunde vara hemma med henne. Fanny var också i skolan och Melwin på dagis. Daniel jobbade. Emelie var duktig i skolan och satt mest och spelade på datorerna, vi åt mat och åkte hem vid 14:00. Mamma hade hämtat Melwin på dagis och det hade varit bra där. Emelie var med Tessan en stund på kvällen. Mamma sa att Melwin nog inte mådde så bra då han inte åt något och bara grät och hon hade rätt för när vi hade ätit mat på kvällen så hade Mewin feber 38,6 och fick falsk krupp. På lördagen så sov vi lite längre och efter det så åt vi en god helgfrukost.Melwin var fortfarande dålig med feber och krupp.  Mor, Emelie och jag åkte ner till stan och shoppade lite. När vi kom hem så satte jag mig och pluggade lite. Vid 15:00 åkte alla utom Fanny till bowlinghallen med familjen Karlsson och spelade en timma så kul det var. Mysigt att göra något med familjen det var verkligen längesedan vi gjorde något. Fanny får man inte med på så mycket längre tyvärr. Hon tycker inte att det är så roligt att göra något med oss längre men jag hoppas att det snart går över. Hon var med Alma hos oss som även blev nattgäst hos Fanny. När vi kom hem så lagade jag en god middag och sedan satte vi oss vid tvn och hade lördagsmys. Tycker att helgerna borde vara längre det är så mysigt att vara hemma med familjen. 
Melwin med sin bäste vän Gose...
På Söndagssmorgonen efter två mycket jobbiga nätter för Melwin ringde vi sjukvårdsupplysningen och fick en tid till Melwin för att få hjälp med kruppen. Han fick lite Betapred och så åkte vi hem. Vi gjorde frukost och de stora tjejerna kom upp och åt frukost med oss. Klockan hade ju då redan hunnit och bli 11:00 och efter frukosten så gick Melwin och jag och lade oss och jag kan tala om att vi somnade med en gång och jag blev paff när jag märkte att klockan var 15:00 när vi vaknade igen. Inte så mycket kvar av dagen. Men detta behövde vi antagligen. Resten av dagen och kvällen spenderades med att plocka, städa, tvätta, diska och laga mat samt att förbereda för ännu en vecka i skolan för oss tjejer. Daniel skulle vara hemma med en sjuk liten Melwin. På kvällen pluggade jag då vi skulle ha prov på tisdagen som kommer. Sedan finns det alltid något att plugg när man studerar. Efter detta bloggade jag och satt vid tvn med övriga familjen.

Inga kommentarer: