tisdag 6 december 2011

Vecka 48 LIA-plats

Vår dotter Fanny
Måndag och vi hade lite sovmorgon eftersom jag skulle börja min praktik på Kirurgen i Västervik. Gick upp klockan 6:30 och Melwin, Fanny och jag gjorde oss klara och åkte till dagis för att lämna lillprinsen som absolut inte vill varken pussa mamma hej då eller vinka hej då. Jag blir så ledsen när han inte visar att han varken blir glad eller ledsen när man lämnar honom, jag ser på hans min att han inte är glad men han protesterar inte. Vi får ta det jobbiga på nätterna då sonen är vaken mellan 23-03 på vardagarna och sover på helgerna. Stackars liten att man ska tvingas lämna de ifrån sig när de är så små. På nätterna när han kommer till oss så ska han ligga på oss och sova, då känner han den tryggheten han behöver. När min syster och jag var små så var mamma hemmafru tills vi var 6 år men vem har råd att göra det i dagens samhälle. Min mamma jobbade inte ens heltid sedan när hon väl började jobba.
Väl inne på kirurgen blev jag väldigt bra mottagen av personalen, jag trivdes med en gång kan jag tala om. De är jättesnälla mot mig. När jag kom hem så var jag fullmatad av information och behöver jag tala om att jag var trött. Det blev att äta mat. Efter det myste barnen och jag framför en film. Tisdagen var det samma procedur på morgonen. Jag och Daniel var med Emelie hos läkaren och det gick bra alla prover var ok, frisk tjej. Då hon gått ner en del i vikt ville vi kolla upp det men det var inget fel bara att hon hade varit lite mer aktivare (fotboll) än innan. Till lunch denna dag åt vi Cornermat efter läkaren hade vi lovat Emelie, hon var så duktig när de tog blodprover. Efter lunchen var jag på kirurgen igen och Daniel var med Emelie i skolan en stund då hon blev så trött efter doktorn. Jag fick även denna dag lära mig mycket på kirurgen. Mamma var hos barnen när jag kom hem. Fanny var med Alma hos oss. På kvällen efter maten badade Melwin och jag och efter det lade Emelie och jag oss i vår säng och tittade på en gammal julkalender på tvn. Det är så skönt att lägga sig tidigt.
Emelies egen gjorda tomte
Emelie gosar med Melwin
Onsdagen har tjejerna varit i skolan som vanligt, jag skjutsade Fanny till Alma på morgonen. Melwin var på dagis och Daniel jobbade. Idag på kirurgen fick jag träffa min handledare för första gången, hon var trevlig hon med. Jag jobbade på med att skriva diktat och lära mig lite nya ord. Mamma hade barnen tills jag kom hem. När vi hade ätit kvällsmat så åkte Emelie och jag och handlade. Då var Fanny hemma med Melwin själv och det gick ju bra som vanligt. När vi kom hem packade vi upp varorna och gick och lade oss och tittade på en film, det gillar vi att göra nu när det är så mörkt ute. Torsdag och Melwin var på dagis och lekte med sina kompisar vår lilla kille. Tjejerna var i skolan och Daniel jobbade. Jag var på min praktikplats och lärde mig ännu mer kirurgi och cosmic. När jag kom hem så var mamma hemma hos barnen och jag lagade jag mat och vi åt. Fanny var med Alma hos oss. Efter maten var de bara att börja ta hand om de vanliga vardagssysslorna som man måste göra varje kväll, plock plock plock. Jag önskar att jag hade en städerska så jag kunde ta hand om barnen och plocket bara.
Emelie bakar pepparkakor
Fredag behagade komma även denna veckan. Jag och Fanny åkte och lämnade Melwin på dagis, Emelie gick till skolan själv. Daniel jobbade men han skulle sluta kl 18:00 denna fredag så mysigt. Jag var på kirurgen men idag slutade vi kl 13:30, de brukar de göra på fredagarna. Jag trivs mycket bra för det är så himla trevlig personal. När jag åkte hem så tog jag upp Emelie på vägen och sedan åkte vi till dagis och hämtade hem liten Melwin som blev överlycklig att se mig och Emelie. Jag gillar att hämta hem mina barn det är så mysigt att se deras lycka när man kommer. Fanny är den enda av barnen som just nu inte uppskattar Daniels och min närvaro just nu men tur att vi vet att det är så i perioder. När vi kom hem så åkte mamma, jag Melwin och handlade. Fanny var med Alma som även sov hos Fanny. Emelie satt vid datorn. På kvällen lagade vi taccos och bara myste framför idol i soffan. Daniel kom hem vid 18:30. Klockan 21;00 var jag trött efter en hel vecka med nya intryck, så det blev att sova tidigt.
Melwin bakar pepparkakor
I Lördags hade vi släkten här på frukost och det var kul eftersom vi inte ses så ofta. Melwin börjar och bli blyg nu har vi märkt då han träffar personer han inte sett på ett tag. Efter frukosten tog vi det lugnt ett tag och sedan var Daniel, Melwin och jag och handlade. Fanny var med Alma och Emelie var hemma och satt vid datorn. När jag kom hem så pluggade jag lite och kokade gröt. Klockan fem hade vi gjort oss klara för att åka till familjen Kronvall/Frössberg för en adventskväll med vårt underbara kompisgäng, men tyvärr så var familjen Elmerfjord inte med då Alvin hade fått kräksjuka. Synd att inte få träffa dem då de snart åker på semester. Vi ses inte så ofta längre tyvärr. Jag saknar alla kompisar att man inte hinner ses så ofta. Men vi hade det trevligt hos Camilla och Fredrik med barnen och familjen Karlsson. Vi blev inte så jättesena hem eftersom Melwin var med. På söndagen fick vi sovmorgon till 8:00 och vid 10:30 så kom mormor hit till barnen och Daniel och jag åkte till Linköping och köpte julklappar till barnen. Medan vi var där så bakade Emelie och Melwin pepparkakor med mormor, Fanny och Alma bakade limekola. När vi kom hem så satte vi ihop en hylla som vi hade köpt till Emelie. Sedan tog vi det bara lugnt framför tvn.
Daniel och Melwin

Inga kommentarer: