fredag 30 december 2011

Jullov vecka 51

Denna måndag var tjejerna i skolan som vanligt. Jag hade sovmorgon och behövde inte ta bussen förrän vid 10.35. Mamma tog hand om Melwin hemma hos dem. När Emelie slutat åkte mamma och Melwin och hämtade henne och åkte hem till vårt hus. Där de busade och lekte tills jag kom hem från skolan 17.30. Emelie var med Tessan och Fanny var med Alma. När jag kom hem så lagade jag mat och vi åt och sedan satte vi oss framför tvn och gosade. Lade oss tidigt denna kväll. Tisdagen gick vi upp tidigt och gjorde oss klara, jag skjutsade Fanny till Alma, Melwin och Emelie till mormor och morfar, morfar fick skjutsa Emelie till skolan när hon började. Daniel jobbade. Jag hämtade en klasskamrat och sedan åkte vi bil till skolan idag eftersom vi hade ett prov sista lektionen så kanske vi kunde komma hem lite tidigare, det kunde vi. Provet gick bra. När jag kom hem så var mamma hemma med Melwin. Emelie var hemma med Tessan hos oss. Fanny var med Alma. Jag började med maten medan mamma var kvar och när den var klar så åkte hon hem och vi åt med god aptit. Plockade lite efter maten och tvättade. Sedan gick vi och lade oss och tittade på dvd.
 Melwin i sina nya kläder på Julaftonsmorgonen.
Onsdagen var jag hemma med Melwin till klockan 13:45 då vi i min klass hade julavslutning och började kl 15:00. Tjejerna var i skolan och Daniel jobbade som vanligt. Mamma kom hit och var barnvakt till Daniel kom hem. Jag blev hämtad av en klasskamrat vid 13:30 och då åkte vi till skolan och hade avslutning och åt julbord.Det var jättetrevligt och mycket god mat. JULLOV så himla underbart. Vi åkte hem från skolan vid 20:00 och när jag kom hem så mötte jag Daniel i dörren som precis skulle åka till jobbet. Satte mig vid tvn en stund sedan gick jag och lade mig. 
 Emelie i sina nya kläder på Julaftonsmorgonen.
Torsdagen var Daniel ledig på förmiddagen och hade mysstund med Melwin. Själv var jag med Emelie i skolan på sin julavslutning, det var mysigt. Det visade ett julspel som alla på Breviksskolan fick se där några elever hade gjort tillsammans med några lärare, så fint det var. Hon slutade klockan 10.30. Fanny var i skolan med och hade avslutning de slutade kl 11:00. Fanny var med Alma hos oss efter att de slutat och Emelie var med Nora en stund. Melwin och jag myste på och lekte och busade. Daniel jobbade. Jag lagade en köttgryta denna dag och hade bjudit mor och far på middag, Melwin älskade det tydligen för han åt 4 portioner. Vi satte oss vid soffan efter maten och pratade och tittade på tv. Daniel kom hem sent denna dagen.
Fanny och Daniel på julafton. 
Fredagen hade vi sovmorgon och Daniel var ledig hela dagen. Daniel, Melwin och jag gjorde lite ärenden medan tjejerna var hemma själva och satt vid datorerna. Efter detta åt vi lunch och sedan tog jag med mig Fanny ner till stan så att hon kunde köpa julklappar till sina syskon och sína bäst vänner. När vi kom hem så kom Alma hem till oss. Emelie var med Elin. Vi försökte ta fina julkort på barnen men ingen av barnen var så sugna att medverka. Vi fick några bilder på dem i alla fall. Vi åt skinkmacka till mat idag så himla gott det är alltså. Jag älskar verkligen skinka med senap.
Emelie mår lite dåligt och gosar i min famn på julafton.
På julafton vaknade vi klockan 8:00 och vi låg kvar och barnen fick varsin julklapp i sängen, 8:45 tittade vi på julkalendern som vår familj har tyckt varit mysig i år. Efter att den var slut så åt vi frukost och duschade och gjorde oss julfina allihopa. Klockan 11:00 tog vi med oss julklappar och åkte ner till Daniels mormor, mamma och pappa. När vi kom så satt vi och pratade innan det var dags för lite jullunch. Efter det var det julklappsutdelning och barnen fick fina presenter: Fanny fick en tv av farmor, 500 av farfar och 300 av Anna-Lisa, Emelie fick 1500 av farmor, 500 av farfar och 300 av Anna-Lisa och Melwin fick åklastbil, garage med bilar, bil och 500 kr på banken av farmor, radiostyrd båt, bil och långtradare med bilar av farfar och 300 av Anna-Lisa, tack så mycket. Emelie blev dålig av gröten när vi var där så hon blev sittandes i mitt knä hela tiden med en vetepåse på magen. Vi tror att hon blivit känslig mot laktos. Vid halv tre packade vi ihop och fortsatte vår julafton hos min mamma och pappa.
 Tomtefar och tomtenisse på besök hos familjen Holm och Kihl.
Väl hemma hos mor och far så var det dags för Kalle Anka och då somnade Melwin i min famn med en gång, han var helt slut efter alla julklappar som han lekt med hos Anna-Lisa. Vi tittade på Kalle Anka medan våra magar började längta efter mammas riktigt goda julbord. Vid 17:00 då Melwin vaknat var maten klar. Vi satt länge och åt. Melwin gillade det också. Emelie frågade gång på gång efter när tomten skulle komma och dela ut alla julklappar. Mor och far hjälptes åt att plocka bort efter maten och precis när de var klara så kom tomten och han hade en liten nisse med sig också. Kan ju bara berätta att Melwin var inte överrens med tomten då han var livrädd och inte villa hämta sina paket. Melwin fick mängder med paket, Emelie och Fanny fick lite mindre paket men de fick mer pengar. Tack kära mor och far för paketen till barnen. Emelie vill ju köpa sig en laptop och Fanny vill köpa sig kläder. Kvällen fortsatte med paketöppning. Melwin ville bara öppna sitt största paket som innehöll en bobbycar sen struntade han i resten. Daniel fick öppna resten. Tjejerna klarade sina paketöppningar själva. När alla öppnat sina paket så spelade vi ett familjespel. Efter det var vi alla trötta efter en underbar julafton med mycket god mat och paket. Vi tittade på tv en stund innan vi packade bilen och begav oss hemåt.
 Fanny på julafton hos mormor och morfar.

 Jag hjälper Melwin att öppna en julklapp.
När vi kom hem så lade sig barnen och somnade direkt och Daniel och jag satt uppe en liten stund. På söndagen hade vi lite sovmorgon igen och åt en sen frukost då jag helt plötsligt bara mådde illa och höll på att få upp hela frukosten, så jag var tvungen att gå och lägga mig igen ett par timmar. Daniel och Emelie åkte till Elgiganten och köpte henne en dator på rean, hon blev mycket glad och jag vet vad hon kommer att tillringa sitt jullov med. Daniel städade lite. Fanny var med Alma hos oss. Klockan 14:00 kom mor och far hit och lagade mat och då mådde jag hyffsat bra igen. Vid 17:00 kom min faster och farbror hit och det blev lite julafton igen, vi fikade och barnen fick varsin julpeng, tack så mycket...Så mysigt med jullov när man träffar så mycket av både nära och kära. Jag gillar att ha mycket folk runt omkring mig. På kvällen satt vi framför tvn och slappade och njöt av hela familjens närvaro. 

Vår fina son Melwin 21,5 månader på Julafton efter att ha ätit lite choklad..

Inga kommentarer: