söndag 7 augusti 2011

Sol och bad vecka 31

Äntligen kom sommaren tillbaka och vi bestämde oss redan på söndag kvällen att vi skulle ta en tur med båten på måndagen. Vi har ju bara varit ute ett fåtal gånger. När vi drog upp rullgardinen såg vi att vädret skulle bli superfint denna dag. Strålande sol och klarblå himmel och redan 20 grader kl 08.00, det kunde inte bli bättre. Daniel och jag var uppe tidigt för att åka och handla lunch och fika, baguetter med rostbiff, köttbullar med rödbetssallad, kex och bullar. Under tiden vi var och handlade hade Linda ringt och undrat om vi skulle ut med båten, så jag ringde upp när vi kom hem och vi bestämde träff på Päronholmen. När vi var klara och skulle bege oss ut med båten så ringde Mathias till Daniel och sa att det blåste så mycket så vi fick lägga oss på holmen mitt emot, Göljaholmen och det gick ju lika bra där! Barnen och vi vuxna badade i massor och till och med att vi blev tvugna att doppa ner sonen i det ljumma vattnet 21 grader. Dagen blev så himla underbar och det är ju det här som vi längtat efter hela vintern. Jag trodde verkligen att det skulle bli jobbigt med Melwin på sjön och bergen men nu måste jag ju skryta lite, han är verkligen en fin liten gosse som vet hur man sköter sig. Han satt i stort sätt på filten och plockade med sina saker och var lugn och fin och jag fick honom dessutom att sova middag på filten. Melwin ska ju aldrig sova i bilen eller båten men här var det inga som helst problem. Här är beviset att sjön suger hihihi...
Familjen Karlsson har varit våra vänner i 10.5 år och de är vi väldigt glada för, de betyder så väldigt mycket för oss och vi har alltid så himla trevligt ihop med dem, man kan vara sig själv och bara umgås precis som man är. Barnen är helt underbara och är (leker) med varandra jättefint även åldersskillnaden från 13 år ner till 1.5. Melwin älskar att leka och busa med både Elin och Erik. På kvällen vart vi bjudna på grillkväll hos dem så vi bestämde oss för att cykla, phu det var jobbigt med bara uppföra. Det vart en trevlig kväll med god mat och dryck. Vi cyklade inte hem så sent då vi hade bestämt att även på tisdagen åka ut på sjön. Tisdagen hade vinden vänt och låg inte på från samma håll så nu kunde vi ligga på Päronholmen som är en helt underbar plats. Fina berg och bra ställe för barnen att bada på. Idag hade vi med oss pastasallad till lunch. Även denna dag gick smidigt med Melwin som verkligen älskar att busa med Erik och Elin och få så mycket uppmärksamhet. Det tog 10 min att söva han på täcket idag och han sov ca 1.45 timma. Barnen lekte och badade som vanligt och vi andra umgicks och badade också, denna dag var det 22 grader i vattnet och inga alger som tur var.
På kvällen när vi kom hem så följde Emelie med familjen Karlsson hem och lekte, Fanny tog hand om Melwin hemma och vi åkte och köpte oss en grill att ha i båten plus att vi köpte oss varsin solstol. Onsdag och Torsdagen gick vi åter upp klockan 08.00 för att bege oss till päronholmen och ha det lika underbart även dessa dagar med familjen Karlsson. Dessa dagar grillade vi och det smakade utmärkt, onsdagen blev det hamburgare och torsdagen blev det korv. Melwin busade med alla barnen när de inte badade och solade, sedan sov han en stund och var lika duktig även dessa dagar! På onsdagen följde Emelie med familjen Karlsson hem en stund för att leka. Fanny var med Bella ett tag. Mor och far kom förbi en stund på kvällen och fikade. Vi packade för en tur till med båten på torsdagen. På torsdagskvällen när vi kommit hem så var Fanny barnvakt åt Melwin medan vi åkte och gjorde lite ärenden. Resten av kvällen slappade vi framför tvn...Helt utmatta efter många fina dagar med härligt sällskap! Tack familjen Karlsson för denna underbara vecka i skärgården!
I fredags hade vi bestämt oss för att vara hemma även om vädret var fint och det var det! Emelie lekte med Nora och Fanny var med Moa. Daniel och jag var hemma och tvättade och busade ute med en liten Melwin. När Melwin sov middag passade Daniel och jag på att bada i vår pool på gården och det var skönt, sedan satte vi oss och solade lite i solen. Jag var med Emelie hos tandläkaren för att röntga tanden som hon håller på att rensa för rotfyllning och nu som först har det läkt ut så nästa torsdag ska de fylla igen den en sista gång. Jag bloggade en hel del denna dag! Men dagen flöt på och på kvällen gick jag, Daniel, Melwin och Emelie en liten promenad , det var skönt att röra på sig lite. På kvällen hamnade vi i soffan och tittade på tv.
Lördagen fick jag sovmorgon och Daniel tog morgonen med Melwin. Jag hade som vanligt sovit dåligt ett par nätter så jag ville sova ut innan det var dags för poolparty till kvällen! Emelie var med Tessan hos båda två. Fanny var hemma med Melwin själv medan Daniel och jag var och handlade. Fanny var som vanligt en duktig storasyster och sövde lillebrorsan i vagnen. Så skönt med sådana systrar som aldrig blir sura när vi behöver hjälp med sonen, han blir också glad av att busa med dem! Daniel och jag gjorde oss iordning för partyt och sedan åt vi middag tillsammans. Kl 17.00 kom mormor hit och var barnvakt åt våra tre underbara barn. 17.30 hämtade vi Linda, Mathias och Malla och åkte ut till Horn för POOLPARTY. Det var 47 personer som var där och några kände jag innan. Vi spelade brändboll, minglade och njöt av en underbar kväll ute. Vädret var verkligen med oss. Jag var som vanligt chaufför men det var ju självvalt så jag har ingen att klaga på om det. Vi åkte därifrån kl 00.30. De andra fortsatte till briggen efter partyt men Daniel och jag valde att åka hem eftersom Melwin vaknar ju som sagt tidigt även om vi har lagt oss sent. Mamma var ju hos barnen och de myste på ordentligt förutom att Melwin vägrade att somna först, men vid 22.20 somnade han i mammas famn av utmattning...
Vår lilla juvel till son vaknade 06.30 imorse och inte riktigt en rolig tid att gå upp när man somnat vid 02.00, men jag tog upp honom och lade honom hos mig i sängen och han somnade med en gång och sov ändå till 7.42, lite längre i alla fall. Jag gick upp med sonen och lät Daniel ligga kvar och sova en stund till. Sonen och jag gosade i soffan framför barnprogrammen på tv. Mamma och Emelie vaknade vid kl 09.00 och sen kom Daniel och Fanny efter ett tag! Vi gjorde lite kokta ägg till frukosten som vi åt, alltid lika gott med frukost. Ute regnade det och var grått och tråkigt! När mormor hade åkt hem så frågade vi Fanny om hon kunde ta sin lillebror så att Daniel och jag kunde vila lite och det ville hon mer än gärna. Snacka om att vi var trötta för vi somnade runt 10.30 och vaknade av att Fanny väckte oss vid 13.00 och frågade om Melwin skulle äta lunch. Då hade hon varit ute med honom och lekt på gården och även gått en promenad, (så dessa två kort var några av dem hon hade tagit på han då). Fanny fick 100 kr för att hon vart så snäll och duktig med Melwin. Emelie var med Tessan hos henne! Sedan har dagit flutit på som vanligt med plock, tvätt och bus med sonen. Kl 17.00 var jag, Camilla och Linda hos Maria en sväng och snackade lite. Busade med Melwin när jag kom hem. Tessan sover över hos Emelie. Nu återstår bara 2 veckor kvar av vår gemensamma semester, men jag har ytterliggare 2.5 veckor kvar utöver det, som jag är föräldraledig till, så den 8 september börjar allvaret för mig med, efter nästan 2 år hemma....



Inga kommentarer: