onsdag 20 juli 2011

Visfestivalveckan v. 28

Melwin som för första gången äter ett stort äpple själv
Denna vecka började lite lugnt, vädret var sådär med vita stackmoln och bara 22 grader. Emelie var med Wilma de sprang lite emellan, några killar var visst med dem hos Wilma ett tag. Fanny var med Jenny och cyklade runt i hela Västervik för att hitta fina miljöer att ta kort på sig själva och de lyckades de ganska bra med. Tyvärr i skrivande stund så har Fanny cyklat till en kompis med kameran så jag kan inte lägga ut några men kom på just på att jag kan ta en från hennes blogg.
Fanny
På kvällen tog mamma, jag och Melwin en promenad och hamnade till slut i stan där vi satte oss på en bänk vid sjön, vädret som varit lite halvtråkigt sprack nu upp och blev jättefint och varmt, herregud vad vi svettades på vägen hem...Underbara sommar! Tisdagen kom och jag hade lite överskottsenergi så jag började med att städa Emelies rum, bort med alla grejer som hon inte leker med längre. Sen fortsatte jag och flyttade in Melwins leksaker i hans rum och då åkte Daniel och köpte en bilmatta till sonen. Emelie var med Wilma och Fanny var med Moa. På kvällen var det Kahru run som Daniel, jag, Melwin, Emelie och Wilma var och tittade på, det började vid 21.00, det var ca 700 deltagare. Jättekul att se att så många var med och sen var det världens drag på stan. Vi bjöd tjejerna på glass på Sahara. Fanny och Moa var nere med Emmie och Emelie och tittade. Eftersom det var mycket folk i stan så hade vi bestämt att Fanny skulle vara hemma kl 22.00. Gissa om jag blev paff när Fanny hade åkt ifrån sina kompisar på stan för att vara hemma kl 22.00. All heder åt henne, duktig tjej...Wilma sov över hos Emelie.
Onsdagen vaknade vi ganska sent eftersom kvällen blivit sen. Vi åt frukost och gjorde oss klara. Kl 12.00 var vi på Gränsö kanal och tittade på kanalsimmet alla utom Fanny som vanligt. Jättekul att se alla dessa huvudbonader som folk tar på sig alltså inget för mig, det tycker jag skulle vara pinsamt men en kul grej att titta på i alla fall. När vi kommit hem lekte Daniel med Melwin ute på gården, han älskar att gå med sin nya Stiga gräsklippare, han är så fascinerad över Daniel när han klipper gräset lilla plutten, hahaha. Emelie var med Wilma och Fanny satt vid datorn. Resten av dagen gjorde vi inte så mycket utan bara njöt av den lediga tiden tillsammans. På kvällen kom jag igång med att packa saker till Melwin för en lite tripp till Mantorp dagen därpå...
Torsdagen spenderades i Mantorp hos Mahlin, Magnus och Ellioth. Ellioth blev 1 år dagen innan. De hade nu kalas för Ellioth och nästan direkt vi kom dit så blev vi bjudna på pasta och skinksallad, mycket gott. Sen blev det Ellioths tur att öppna sina alla paket, då var Melwin inte sen nog med att vilja hjälpa till att öppna. Men vi hejdade han så gott det gick, det var ju trots allt inte hans dag...Ellioth fick många fina paket. Pojkarna var ute på gården och lekte i Ellioths sandlåda men det var ganska så kallt ute med kalla vindar så de var snart inne igen.Till fikat fick vi en blå marsipantårta med passionsfruktsmousse i, lite annorlunda smak men god. Kom hem kl 18.00 och då lagade vi mat för ungarna var utsvultna, mor och far var med hem till oss och åt med, Emelie hade bjudit dem...I fredags fick vi besök av Josefina, Sixten och Gunnar. Vi fikade på bullar och minicupcakes som Josefina hade bakat. Gunnar och Emelie badade och lekte en stund! Så kul att träffa dem, det är inte så många andra som har tid att ses nu på sommaren. Senare var Daniel, jag och Melwin och handlade. Det var ju visfestivalveckan så på kvällen efter vi hade ätit så åkte Daniel , jag, Melwin och Emelie ner och gick några svängar på stan i bland alla stånd och allt folk. Fanny var på stan med Moa, Oskar och Oscar, Fanny skulle som vanligt vara hemma kl 22.00. Hör och häpna de var hemma hos oss kl 21.00. De satt en stund på vår uteplats, men då vet man ju var de var i alla fall.  Bra gjort även denna gång, så skönt när barnen lyder.
Melwin som klättrat upp i Emelies gamla dockvagn och vill åka i den.
Lördagen började med sovmorgon för oss alla. Emelie var med Sigrid en stund och Fanny var med Moa. Var ute med Melwin på dagen i det tråkiga vädret men visst det regnade ju inte i alla fall...Vi var och handlade och sedan packade vi lite saker som vi skulle ta med ut i båten på kvällen. Vi brukar ju alltid sitta i båten en kväll under visfestivalen och lyssna på alla artister. Vi hade bestämt träff på sjön med Camilla, Fredrik och Kalle. Vi träffades kl 19.00 och lade oss på utsidan av ruinen eftersom de har en segelbåt och inte kommer under bron. Fanny hade med sig sin kamera så hon hade något att göra, Emelie och Melwin busade runt lite. När vi satt där i båten och skulle plocka upp grillade revben, kyckling, pommes pins och potatissallad så tittar solen fram bakom molnen och det förblir nästan molnfritt. Vilken underbar kväll det blev. Men vår lille kille kunde inte koppla av och somna för det var ju så mycket spännande som hände överallt. Så härligt det är att sitta i båten och bara lyssna och njuta av lugnet på sjön. Så kul med så trevligt sällskap, tack till familjen Kronvall/Frössberg. Lämnade ruinen vid 23.00 och hela vägen hem till bryggan satt Fanny och tjatade om att hon och Emelie skulle bada vid bryggan, gör det ni sa Daniel och jag, vi trodde inte riktigt att de menade allvar. Melwin höll sig fortfarande vaken och visade inga tecken på någon trötthet stackars liten som varit vaken sedan 13.00. Väl vid bryggan efter förtöjningen så hoppade båda i vattnet och badade i 30 minuter, Melwin och jag satt på bryggan lika paffa båda två av att de faktiskt hoppade i kl 23.20. Det var skitvarmt sa de, men de vet jag inte om jag kunde hålla med dem om.
Här sitter Emelie med Melwin i famnen och väntar på att Fanny ska komma upp ur badet.
Jag behöver nog inte säga att Melwin somnade innan han lade ner sitt lilla huvud på kudden i sin säng. Barnen duschade när de kom hem. På söndagen sov Melwin ända till kl 10.00 på morgonen och de kan man ju förstå. Kl 12.00 i söndags var vi bjudna på 88 års kalas till Daniels mormor. Eftersom vädret var hyffsat och inte regnade så cyklade vi allihopa till Anna-Lisa. Väl där så blev de mycket fika som tur var så hade vi ju inte hunnit att äta lunch, hihihi. Vi satt där ett par timmar men tjejerna tjatade om att åka hem. Fanny var med Bella  och Emelie med Nora. De tog med sig Daniel bort till båten och badade där. Mamma som kommit förbi, jag och Melwin tog bilen bort och tittade en stund. På kvällen satte vi oss framför tv och bara tog det lugnt....