måndag 11 juli 2011

Mantorp here we come!

Fanny 11/7 2011
Måste bara börja med att berätta om en tanke som kom upp igår, den handlar om våra barn. När vi fått Melwin så blev tjejerna så glada över att ha fått en lillebror, de slogs och blev osamas om vem som skulle göra vad tillsammans med och för han. Det var då många som sa till oss att så kommer det bara att vara i början men icke sa nicke...Melwin är det första de frågar efter när de vaknar eller kommer hem. De bråkar om vem som ska ta upp honom när han sovit middag. De bråkar om vem som ska hjälpa honom med olika saker. De bråkar om vem som ska hålla honom i handen eller bära han i olika sammanhang. Lilla lilla Melwin du är så älskad som en lillebror kan bli av sina syskon, de avgudar dig. Flera ggr om dagen berättar de för dig hur mycket de älskar dig och hur söt du är. Synd bara att du inte kan förstå det än. Jag vet att tjejerna kommer att vara lika glada i han om några år, deras syskonkärlek är så stark.
Emelie i Mantorp
Det blev måndag igen och vädret var sådär det duggade och man kunde som vanligt i Västervik ana de svala vindarna men rätt som det var tittade solen fram för en kort stund. Mamma och jag tog med oss hela barnaskaran ner till stan då mamma var tvungen att köpa presenter åt den kommande 1-åringen Ellioth (min systerson) som blir 1 på onsdag, hua vad tiden går även för han...Mamma hade en lapp med diverse önskemål från Ellioths mor som vi sprang runt och letade efter, vi får se om de blir nöjda...Barnen hade öskemål om att luncha på Mc-Donalds och jag och mamma tyckte att det lät som en bra ide då klockan bara sprang iväg. För Melwin blev det premiär och han verkade gilla det han fick, hamburgare, några pommes och vatten, mumma. Daniel stackarn fick vara hemma och renovera köksfönstret under taket vid cykelparkeringen, han åt lunch hemma. Fanny tillbringade resten av dagen i Bellas sällskap. Emelie hittade ingen kompis som hade tid och var hemma!
Melwins nya gömställe
Tisdagen kom och Daniel och Melwin var först uppe då flickorna och jag tycker om att sova lite längre på morgonen. Emelie var snabb efter sin frukost att ringa efter Nora och Fanny ringde Bella. Daniel höll på med fönstret denna dag med och Melwin och jag lekte lite ute och inne. När Melwin sovit middag åkte Daniel, Melwin och jag ner till stan, Daniel skulle kolla på ett par shorts och så köpte vi även ett par shorts och body åt Mewlin. Senare på eftermiddagen så åkte Emelie och jag ut till vassbäck som hade självplock av jordgubbar och plockade 4 kg, det är ju så gott! Bella blev nattgäst hos Fanny. Emelie och jag låg och läste på kvällen, så himla mysigt med så mycket tid med tjejerna nu när man är uppe så länge...
Fanny 11/7-2011
Onsdag och jag och flickorna sover länge även denna morgon. Daniel och Melwin gick upp med tuppen, hihihi. Fanny var med Bella på dagen och Emelie var med Nora. Daniel klippte gräs till oss och grannen, fixade fönstren. Jag och Melwin gjorde lite ärenden. Jag satte mig med bloggen när han sov middag! Lite senare skjutsade jag upp Fanny och Emelie till mormor och morfar, de skulle rensa ogräs och få sig en slant. De var inte roligt att rensa men de fick en peng så det var det nog värt. Under tiden de var där så packade jag väskorna för vår tripp till Mantorp. Undrar varför det alltid är jag som ska packa åt mig och barnen...På kvällen satte vi oss framför tvn och njöt av sommarens sköna kvällar...Torsdag och denna dagen var det jag och Melwin som var först uppe. Jag duschade och fixade mig, när Daniel kom upp så fick även Melwin duscha med pappa medan jag plockade lite i huset eftersom vi skulle iväg. Hur mycket plock kan det egentligen bli, jag hatar det verkligen. Jag plockar bort och de andra drar fram. Klockan 11 blev vi klara och åkte till Linköping i lite halvklart väder, vi hade bestämt att vi skulle till ikanohuset först för att shoppa lite och äta lunch och så blev det. Resan gick bra och lillebror sov mest hela vägen. Väl framme sprang vi runt i endel affärer och shoppade lite olika saker och framför allt så hittade vi presenter till barnens kusin som blir 1 på onsdag. Lunchen åt vi på ikea. Väl framme i Mantorp där min syster och hennes familj bor så packade vi in all packning vi hade, man skulle ju kunna tro att vi skulle vara borta en månad men men när man har en liten kille så går det åt en massa olika saker. Så kul att ses nu igen, det var ju ett tag sen ca tre månader. De händer ju så mycket med barnen när de är så små som Ellioth och Melwin. Magnus gjorde sin goda köttfärssås till mat på kvällen som Emelie hade blivit lovad. Melwin och Ellioth lekte gott med Emelie och Fanny. Vi umgicks och satt och snackade hela kvällen. Första natten somnade jag 01.00 och vaknade kl 5 av en fluga, så himla irriterande kan en fluga vara då? Ingen ide att somna om då Melwin vaknade kl 07.00. Inte många timmars sömn denna natt men jag är ju ganska van så att säga.
Fredag och vi tog det lungt inne tills vi alla åt lunch. Sedan åkte vi vidare till godishuset i Mjölby och gissa vad vi handlade där då? hahaha en massa godis, alltid gott! Vi hade bestämt att åka till mantorppark för att leka i deras fina lekpark. Men hör och häpna när vi väl tagit ut alla barn så öppnade himlen sig och vi fick minsann packa in oss i bilen meddetsamma för det skulle inte sluta regna på ett bra tag. Vi åkte då hem igen. Lite senare när regent dragit över satte vi de små söta pojkarna i badbaljan, det tyckte dem var jättekul och skönt!
Tjejerna satte sig i soffan och kollade på solsidan. Karlarna grillade och tog sig en öl, vi åt klyftpotatis och grilllat med kall sås. kvällen flöt på till småpojkarna skulle lägga sig och efter det satte syrran, jag och Emelie igång med pyssel (scrapbooking). Syrran bjöd mig på en mojito drink, den var god!
Lördagen bestämde vi oss för att åka till Motala och strosa omkring och gå på deras glassrestaurang. Väl där så gick vi runt i centrum en stund, ganska mysig stad om jag får säga, innan vi letade upp "två små hus" som glassrestaurangen heter. Denna restaurang går inte att jämföra med smultronstället, tyvärr. Det var god glass men inte lika mycket engagemang i deras glassar som på smultronstället men nu har vi i alla fall varit där. Påväg till bilarna stannade vi till på torget och blev stående framför ett uppträdande av Mojje. Vi stannade även till vid Öb på vägen tillbaka till Mantorp. Väl hemma bjöd Magnus oss alla på en juicedrink som var riktigt läskande då solen värmde oss endel. Samtidigt satte vi pojkarna i badet och Emelie badade i vatten- spridaren. Gav pojkarna mat medan vi åt Pizza. Mahlin bjöd på en läskande drink, rosévin med sprite och jordgubbar, faktiskt jättegott! Men nu får det räcka med alkoholen detta året...
Söndag och Melwin väckte mig 05.10 som tydligen nu blivit hans nya morgontid, inte kul alls när man vill sova, men det var ju bara att ge sig upp och ta vara på dagen. Började packa ihop oss för att efter frukost åka hem till hökgatan i Västervik. Kl: 08.30 var vi klara och begav oss hem. Tack fam. Pettersson för denna gången. Hemma i huset satte jag igång med att packa upp, tvätta, baka sockerkaka laga köttbullar på två kg. Emelie, Daniel, Melwin badade i den efterlängtade poolen.  På kvällen kom mormor och morfar och hälsade på så vi fixade lite fika på den soliga uteplatsen. Daniel och Emelie tog sig en cykelpromenad till båten för att kolla så att allt var ok. Fanny var med Moa, Tim och Oskar. Fanny sov över hos Moa och vi andra satte oss och softade framför tvn. S 

Inga kommentarer: