fredag 1 juli 2011

Vecka 25

Måndagen hade vi lite sovmorgon. Camilla och Kalle kom hit så vi vuxna planerade midsommarmaten och barnen lekte. De stannade inte så länge utan vi gick hem till dem och fortsatte planeringen pga att de hade någon som satte upp markiser hos dem. Vi satte oss i hammocken och Camilla plockade då fram lite glass och det behövdes verkligen i den varma solen. Fanny var hemma och var barnvakt åt Melwin som sov middag. Hon är så duktig med sin lillebror, det är Emelie också. Daniel jobbade. Emelie blev dålig på kvällen och fick feber. Mamma var hos oss och hälsade på en stund, hon tog Melwin lite så jag kunde ägna lite tid åt Emelie...
Tisdagen vaknade Emelie med feber och jättevärk i sin ena framtand som hon slog ut halva i höstas, så det fick bli en akuttid hos tandis. Tanden hade dött och de förberedde för rotfyllning, stackars barn men det gick jättebra. Hon hade en jättekraftig infektion vid roten av tanden och därav febern. Det måste berättas att Emelie lider av en extrem tandläkarskräck men denna dagen ville hon verkligen gå hit, hon satt och skakade och nynnade av smärta hemma innan vi fick komma.
Tandläkaren och sköterskan var suveräna och berömde henne hela tiden. Tack för det! Hon kommer att få gå tre ggr till och då är det viktigt att det går bra första gången. Efter detta på tisdagen så åkte jag och Emelie och handlade, hon skulle följa med även att hon var febrig och helt slut efter alla spänningar som släppt. Resten av dagen sov hon mitt lilla mellan hjärta. Onsdagen kom och då passade jag och Melwin på att träffa våran trevliga granne Josefina med sin goa lille son Sixten som är snart 7 månader. Så himla kul att de bor så nära oss och att Melwin kommer att ha en jämnårig kompis. Emelie hade lite feber idag med men hon var med Tessan hos oss. Fanny var först med Jenny och sedan med Bella, Tim och Oskar hos Tim. Jag städade och tvättade och plockade en hel del. Det blir ju ganska mycket saker överallt som man måste plocka undan och det tar ju så mycket tid och min energi. Undrar vad man ska göra för att få alla familjemedlemmer att plocka bort efter sig? Tjata hjälper ju inte, någon som har några tips!?
Torsdag och Daniel jobbade sin sista dag innan han går på 8 veckors semester, vilket lyx vi kommer att ha nu sista året innan jag börjar jobba igen. Vi handlade det sista inför midsommarafton. Melwin och jag tvättade och dammsög en sista gång. Fanny var med Bella hos oss och Emelie var med Nora. På kvällen när vi skulle äta middag kom farmor förbi. Daniel var då hemma ett tag innan nästa körning. Vi höll på att plocka ihop ett krocketspel, då hände det en olycka. Melwin stod framför mig och får tag på ett skaft och swingar den bakåt med all sin kraft och oturligt nog träffar den mitt högra öga. Jag verkligen vrålade av både smärta och rädlsa och stackars grannarna de undrar nog vad som hände! Allt hände så fort. Efter som jag såg så suddigt på ögat så kom mamma och hämtade mig och skjutsade mig till akuten eftersom Daniel skulle jobba igen. På akuten fick jag träffa ögonjouren som berättade att jag hade tur men att hornhinnan var skadad, så jag kom hem med en salva till ögat! Tack gode gud för det! Melwin förstod nog att något hänt för han blev ledsen när jag kom hem och ville bara vara i min famn hela kvällen! Midsommarafton följde vi vår tradition och träffade lite av släkten på båtmansstugorna och åt frukost. Efter det så träffade vi familjerna Frössberg/Kronvall och Karlsson på Gränsö. Där vi åt jordgubbstårta som Camilla bakat, jättegod! Linda dansade med de barnen som vill, det brukar vara hennes lott, hihihi. Melwin gillade det. Klockan 16.00 kom familjerna hem till oss (tyvärr kunde inte fam. Elmerfjord vara med men hoppas att de kan vara det nästa år) och vi dukade upp för midsommarbuffé, Jannson, prinskorv, köttbullar, laxtårta, sillwraps, gubbröra, sill, potatis, knäcke, gräslök, burkskinka mm, Mycket gott! Fannys kompis Moa kom och var med Fanny hela kvällen. Arvid var inte med så vi lovade Fanny att hon fick ha en kompis. Kvällen flöt på och vi njöt av kvällen och umgicks. Vi hade lekar som Fanny och Erik stod för...En stund efter midnatt var kvällen slut och de sista åkte hem. Tack för en trevlig kväll!
Lördagen var alla trötta och det blev till att slappa hela dagen! Barnen var med kompisar. Vi tittade endel på tv och datade. Jag hade ju fått min Iphone i torsdags så jag försökte få igång den. Det var väldigt krångligt men det funkade bra när det väl gick...Så nöjd jag är med den. I söndags var det ju fint väder så vi ringde mamma och pappa och frågade om de ville vara barnvakt åt Melwin medan vi andra åkte ut med båten en stund, det ville hon jättegärna! Vi hade det mysigt och bara njöt av solen och lugnet! Det var bara 13 grader så ingen ville bada, det kan man ju förstå. Emelie var med Nora när vi kom hem. Vi andra slapppade lite till. Jag passade på att tvätta lite, det lustiga är ju att det alltid finns en massa tvätt. Jag försöker tvätta upp men det finns alltid mer.

Inga kommentarer: