söndag 10 april 2011

Magsjuka 10/4-2011

Denna vecka tog vi det lite lungt i måndags och umgicks med barnens mormor. Fanny åkte med sin klass till Malmö för att femmorna skulle tävla i vi i femman i semifinalen och finalen som svt ska vara med och filma. Kul. De ska sova borta på vandrarhem till på onsdag. Det var jobbigt för mig att säga hej då till henne för det var första gången hon ska vara borta så länge från oss. Men men tre dagar går fort. På måndagkvällen fick Emelie migrän och mådde jättedåligt så hon fick vara hemma på tisdagen med Melwin och mig. Fanny lilla gumman ringde till mig på måndag kväll från Malmö och var jätteledsen för hon hade så ont i magen, hon hade ätit en pizza och glömt sina tabletter, hon är ju laktosintolerant. Inte kul när man är så långt hemifrån.
På tisdagen var vi bara inne och tog det lungt och slappade och kollade på film. Daniel och jag var med Melwin på sitt första tandläkarbesök, det gick bra. Melwin, mamma och jag var ute på en promenad på kvällen, det var så skönt och det är så härligt att våren äntligen är här. På onsdagen var Emelie i skolan och Melwin och jag åkte till öppna förskolan och träffade Nina, Alex, Camilla och Sam där, det var jättetrevligt. Nu kändes saknaden efter Fanny mycket stor men hon kom ju hem på kvällen. Jag hade lovat Emelie att vi skulle hyra en film och äta lite godis innan jag skulle hämta Fanny på skolan kl: 22.15. Det gjorde vi och det var mysigt. Melwin somnade som vanligt vid 19.00.
På kvällen hämtade jag Fanny vid skolan och det var underbart att få hem henne, det gick en halvtimma och Melwin började skrika hysteriskt ifrån sovrummet och vi gick in till honom och han kräktes 4 ggr både i sängen och på golvet inte kul alls. Fanny gumman som nyss kommit hem fick ta hand om brorsan i badet och jag fick ta hand om tvätten och golvet. Daniel kom hem efter en timma och eftersom jag alltid blir sjuk i magsjuka så brukar han ta barnen och så blev det även denna gång, han fick sova med Melwin på madrass i vardagsrummet för att Melwins sängkläder var i tvätten efter att han kräkts ner det en gång till. Jag sov i Emelies rum med henne och Fanny i sitt. Torsdag var vi inne hela dagen. Flickorna var i skolan och Daniel jobbade som vanligt! Melwin kräktes bara några gånger under natten till torsdagen och var lite lös imagen  på morgonen och sedan var det lungt. Men man fick njuta ordentligt för han var ju så gosig och ville bara vara i famnen som han aldrig annars brukar vilja vara. Fredag var tjejerna i skolan och Daniel jobbade och när de slutat så åkte vi till stan med mormor en sväng. Daniel var hemma med Melwin. Senare var Fanny med sina kompisar och jag började med maten. Emelie och Melwin lekte med mormor. På kvällen tog vi en sväng i bilen och mormor åkte hem. Jag kände mig lite urken i magen och kl: 23.00 var maginfluensan ett faktum. Det är verkligen något jag HATAR, jag kollade på tv hela natten förutom mina toabesök och kl: 03.00 kom Fanny upp och ville ha en hink och även där var maginfluensan ett faktum, hon frågade om hon fick duscha för hon hade så ont i magen och Daniel som tog hand om henne sa ja. Efter 30 minuter kommer Emelie springande till toan och då hade magsjukan även nått hennes lilla kropp. Daniel sprang som en galning mellan tjejerna och kl: 05.30 var det Melwins tur igen =( Han kommer det ju ingen förvarning på så han kräks ju bara rakt ut. Jaha det var ju bara för Daniel att plocka bort han till Emelie som nu låg i badet och hade ont i magen och ta hand om hans säng...Så hela lördagen låg vi tjejer med 39 graders feber och orkade ingenting förutom att dricka lite vatten och blåbärssoppa. Daniel och Melwin var på
akuten för att Melwin var så dålig, de tog lite prover på han och tyckte att vi skulle åka hem och avvakta till kvällen och det gjorde vi. Det räckte med att åka dit för när vi kom hem så åt och drack Melwin jättemycket som han inte hade gjort på två dagar.
Idag är Melwin nästan frisk och Fanny och jag har ingen feber men ingen vidare matlust och ingen ork till något. Emelie har fortfarande feber och är lös i magen. Daniel har klarat sig än och jag hoppas att han gör det. Det är verkligen inget kul. Så himla tråkigt när denna helgen har varit så fin, men men så blir det ibland...Hoppas att nästa helg blir bättre. Nu ska tjejerna vara hemma från skolan ett par dagar för att det smittar ju i 48 timmar efter tillfrisknandet och sedan måste de ju kunna äta ordentligt.....

Inga kommentarer: