tisdag 2 augusti 2016

Vecka 27, Olycka

Måndag
Daniel och jag gick upp tidigt medan alla barnen låg och sov. Solen tittade in i sovrummet bakom rullgardinen som gjorde det lite lättare att gå upp. Annars har jag det svårt att ta mig upp när någon/några sover. Vi åt frukost och klädde på oss. Innan jag cyklade till jobbet var jag inne hos Melwin och pussade honom. Tjejerna har varit hemma och åkt lite bil. Melwin var hos Alvin och lekte hela dagen. Daniel hämtade hem honom vid 17:00 men det kom hem något tidigare än mig. Vi åt mat tillsammans med alla tre barnen. Fanny var ute och åkte bil på kvällen och Emelie var ute och körde moped. 
Tisdag
Jag och Daniel gick upp när klockan ringde och åt frukost och gjorde oss klara för jobb. Melwin, Fanny och Emelie var hemma och sov när vi åkte. Mamma kom ner till Melwin och tog med han på en cykeltur i det fina vädret. Tjejerna hade varit på stan och shoppat lite. När Daniel kom hem så lagade han mat åt oss alla som vi åt när jag slutat och kommit hem. Emelie var med några kompisar och bodde i en husvagn på kvällen. På kvällen var vi uppe på fotbollsplanen och spelade fotboll med Melwin. Efter det gick vi hem och läste en bok innan Melwin somnade. Daniel och jag tittade på tv på kvällen innan vi lade oss. 
Onsdag
Daniel och jag gick upp och åt frukost och klädde på oss. Barnen var lediga och sov länge. Tjejerna var hemma med Melwin på dagen. Mormor kom förbi och lekte en stund med Melwin och tog en cykeltur. Melwin lekte en stund med Ludvig hos oss. När Daniel och jag hade kommit hem åt vi mat. Emelie åkte ut och körde moped med några av sina kompisar. Efter ett litet tag möttes vi av ett skrik och en gråtande Emelie i hallen som berättade att hon blivit påkörd av en bilist när hon körde moped. Hjärtat flög upp i halsgropen men samtidigt stod hon framför oss även om vi inte då visste hur insidan av kroppen såg ut. 
Daniel blev rasande då felet inte var Emelies och bilisten hade åkt ifrån olycksplatsen. Emelie var chockad och mycket ledsen. Hon hade blivit påkörd på en huvudled där den mötande bilen brutit mot väjningsplikten och inte sett Emelie. Emelie lyckades dra upp benet och hålla sig kvar på mopeden efter den kraftiga smällen. Bilisten åkte därifrån när Emelie vände på huvudet och då av ren upprördhet och chock fortsatte Emelie hem till oss. Vi ringde Polisen som dock ej hade folk på plats för att hjälpa oss. Sjukt att inte kunna få hjälp den dag en olycka har skett, bara för att det inte fanns några synliga skador på vår dotter. Vi blev tvungna att åka till akuten med Emelie, då man alltid ska uppsöka sjukhus vid en trafikskadeanmälan. Hon hade änglavakt som klarat den smällen med bilen. 

Väl på akuten gjorde man sedvanliga undersökningar men det visade sig att hon klarat sig väl utan synliga och inre kroppsskador. Hon var mycket chockad och mycket ledsen. Hon som bävat för detta hela tiden. Hon sa till oss att hon vill aldrig mer köra moped och ville sälja den. Men vi sade till henne att imorgon ska hon upp på mopeden och åka igen. Vi pratade mycket den kvällen om hur det är att ha varit med om en olycka och hur lätt en sådan kan ske. Tack gode gud att det gick vägen för vår dotter! EMELIE, vi älskar dig från månen och tillbaka låt det aldrig hända dig något, du har nu skrämt oss två gånger i ditt liv så nu räcker det med händelser. 
Fanny var ute med en kompis och åkte bil hela kvällen. Melwin var gullig och tog hand om sin syster som var ledsen och chockad. Killen som kört på Emelie ringde oss på kvällen och berättade att han hade letat efter Emelie då han kört in på en parkering och sprungit ut till vittnen som sett olyckan. Vittnena kunde inte förstå hur Emelie hade kunnat sitta kvar på mopeden efter krocken. Han berättade att han inte hade sett Emelie och att hon var i döda vinkeln. Han var orolig för Emelie och bejakade att felet var hans. 
Torsdag
Daniel och jag vaknade av att Emelie låg och grät i sömnen, när hon vaknade så sade hon att hon drömt om olyckan, min lilla tjej <3. Vi lämnade tjejerna och Melwin hemma då det var en jobbardag för oss. Från jobbet ringde jag Polisen, Skandia och Länsförsäkringar för att göra anmälningar. När jag senare på dagen ringde Emelie så berättade hon att hon hade ont i nacken samt sina armar efter olyckan. Mamma hade varit hos barnen och sett till dem en stund. När Daniel och jag kom hem från jobben så åt vi mat. Vi pratade lite med Emelie och tvingade upp henne på mopeden igen, det kändes inte okej för Emelie. Framtiden får visa om hon kommer att köra moped mer. 

Senare på kvällen kom Camilla och Linda hit och vi pratade, åt fruktsallad och de drack vin, jag drack alkoholfritt vin. Så mysigt att träffa sina vänner hemma och bara sitta och prata. Dock saknade vi en vän som var på semester. Melwin somnade i en stol ute hos oss. Fanny och jag skjutsade hem Linda på kvällen. 
Fredag
Daniel och jag gick upp när alarmet ringde på klockan, båda var vi väldigt trötta och sega men ingen idé att ligga kvar i sängen och slappa. Vi gick upp och gjorde oss klara och åt frukost. Daniel åkte och jobbade och jag tog cykeln till jobbet. Tjejerna och Melwin sov när vi åkte. Tjejerna tog hand om Melwin på morgonen, sedan kom mamma och lekte med Melwin en liten stund. När jag kom hem åkte mamma, jag och Melwin och handlade och köpte present till min systers son Ellioth. Vi åt mat när Daniel kommit hem från jobbet. Fanny hade vår bil på kvällen och körde med. Vi andra hade lite fredagsmys. 
Lördag och söndag
Lördagen gick vi upp ganska tidigt allihopa och åkte till Päronholmen med familjen Karlssons. Det var skönt och mysigt. Dock fortfarande kallt i vattnet för min del så för mig blev det inget bad. Melwin stod mest och "låtsasfiskade" med sitt spö. Några badade. Vi åkte hem på eftermiddagen och då lagade jag mat. Vi åt och efter det tog vi det lite lugnt. På kvällen gick vi ner till stan och gick en sväng. Melwin åt glass på Mc Donalds. Fanny skjutsade och hämtade oss. Emelie var iväg med kompisar på kvällen. På söndagen sov vi lite längre. Melwin och jag cyklade till Maxi och efter det cyklade vi en sväng, vi tränade på nerförsbackar. Mamma och pappa kom hit och fikade på eftermiddagen. På kvällen var vi och köpte en ny pool som vi fyllde till semestern. Emelie var med Tilde på kvällen och hon sov över hos Emelie. Daniel, Melwin och jag lade oss tidigt. 

Inga kommentarer: