fredag 6 juli 2012

Härliga midsommar vecka 25

Midsommargänget
I måndags när vi vaknade så kände jag en härlig känsla i magen, semesterkänslan hade infunnit sig. Vi myste lite i sängen innan vi gick upp och åt frukost och gjorde oss klara för dagen. Emelie var med Tessan hos oss och hos dem. Fanny var själv och njöt av första lediga dagen på sommarlovet. Mamma kom hit och vi åkte iväg och handlade klinkers till hallen. Daniel jobbade i hallen en stund på dagen när han inte jobbade. Jag tvättade upp lite och plockade som vanligt. När vi hade ätit middag på kvällen så gick en promenad med Melwin. På kvällen myste vi med en film i sängen innan vi somnade. På tisdagen så sov vi till 6:00 när Melwin vaknade och det var ju lite sovmorgon i alla fall. Vi åt frukost och gjorde oss i ordning. Emelie var med Tessan när hon var klar och de var hos Tessan. Mamma, Fanny; Melwin och jag var ute vid Segersgärde  och fotade bilder på barnen, underbart fint det var där. Var och handlade lite. Daniel jobbade nästan hela dagen. Senare på eftermiddagen tog Melwin och jag oss en cykeltur till familjen Elmerfjord och vi tog med oss Emelie hem. Vi lade oss sent på kvällen för vi satt vid tvn en stund när vi kom hem. Onsdagen vaknade vi tidigt, vi gick upp och åt frukost och gjorde oss i ordning. Fanny, Emelie, Melwin och jag åkte och handlade och efter det var vi uppe hos mor och far och lämnade Melwin hos dem. Vi andra åkte ut till lysingsbadet till deras pool som de har där med familjen Karlsson. Där var vi hela dagen och det var väldigt skönt och det var varmt i vattnet. Innan vi hämtade hem Melwin så gjorde vi några ärenden. När vi kom hem så gick tjejerna med Melwin på en promenad. På kvällen tog vi det lugnt och slappade vid tvn.
Daniel, Melwin och Emelie i barnens jolle
Torsdagen vaknade vi tidigt och åt frukost packade för ytterligare en dag vid poolen, men då ville inte Fanny följa med men däremot tog vi med oss lillfisen. Linda och barnen skulle också dit. Väl vid poolen var det inga som helst problem med Melwin, han älskade att leka i den minsta poolen och ösa ur vattnet, och barnen lekte jättebra med han. Jag hade bränt mig lite så det blev inga bad för min del. Solen gassade på rätt bra även denna dag och det var så skönt. Fanny var hemma själv. När vi kom hem så åt vi mat och efter det åkte Daniel, jag och Emelie och handlade till midsommarhelgen, jag kan ju lätt tala om att vi var inte ensamma i affären inte. Senare på kvällen åkte Daniel och jobbade. Jag packade för en helg i stugan. Jag gick och lade mig sent denna kväll. På midsommarafton sov vi till 8:00 i alla fall. Vi gick upp och åt frukost och gjorde oss i ordning. Jag förberedde delar av maten som vi skulle äta till lunch hos oss med familjen Karlsson. Klockan 11:30 kom de hit och vi åt en god midsommarlunch, midsommar är en mysig dag med god mat och man längtar efter sommaren. När vi hade ätit klart allihopa så packade vi alla bilarna och for ut till våra båtar och packade i dem. När vi båda familjerna var klara så möttes vi på lucernafjärden och fortsatte vår båttur till sommarstugan. Men vägen dit var lite gropigt eftersom det blåste så mycket. Jag älskar verkligen att åka båt om det är någon som inte visste det. När vi väl var framme vid stugan så packade vi in allt som vi hade med oss, Linda och Mathias satte upp deras tält. När allt var klart fikade vi på tårta innan vi tog båten till Västerbos midsommarfirande. Vädret var ju inte det bästa men trevligt var det i alla fall. Linda dansade med barnen, de tre minsta en liten stund i alla fall. Det var väldigt kallt och vi bestämde oss för att inte stanna för länge. När vi kom till stugan igen så började vi med maten som blev grillat med sallad och kroketter. När maten var bort plockad så hade Mathias slagit vad med barnen att badade de så skulle minsann han också hoppa i, så blev det för ingen av ungarna förutom Melwin bangade ur. Det var 16 grader och ruggit i luften. Vi gick in i stugan efter badet. Barnen fick lite snacks och tittade på tv och vi vuxna fortsatte att umgås till klockan blev 01.30. Så mysig kväll och vilka barn vi har. Vi var 9 personer på bara 1 litet rum och ett litet kök så ni kan tänka er hur litet det var/är. Men alla var med och hade kul. Nu känner ju våra barn varandra så väl eftersom de är uppvuxna med varandra så det hjälpte säkert till en del.
Här kör Melwin båten alldeles själv
Lördagen vaknade vi sent och både Daniel och Mathias hade varit uppe tidigt och fiskat lite utan något resultat. Vi åt frukost och karlarna åkte iväg på en liten fisketur. Vi andra njöt av lugnet ute på sjön, kan ni tänka er att stugan ligger bara 5 meter från vår strand så underbart att man längtar dit när man inte är där. Barnen lekte med varandra, körde jolle, spelade kort, håvade och lekte i sanden mm. När männen kom hem från fisketuren så hade Daniel fått en gädda på lite mer än 3 kg. Linda som är duktig i köket fick fixa fisken med lök, dill och tomat och lade den på grillen till lunch med potatis, det blev jättegott och alla var nöjda. Efter lunchen blev det nya aktiviteter som kortspel, film, fiske och åka jolle. Kan ni tänka er att Melwin 2 år styrde jollen själv och han älskade det. De andra barnen tyckte också det var roligt och de åkte över till andra sidan och gick på en upptäcktsfärd där. Barnen badade. Vi hade bestämt från början att vi skulle åka hem på lördagen men Mathias ville inte det så vi bestämde oss för att åka hem på söndag efter frukost. Till kvällen blev det grillat, med sallad och potatis. Även denna kväll fick vi sitta inne i vår lilla stuga för att det regnade men det var så mysigt och barnen hade det kul ändå. Det blev lite godis och snacks även denna kvällen. Så mysigt att umgås på detta sättet, vi som en gång "bott" ihop. Annars när alla jobbar så hinner man ju inte ses och höras i veckorna. Så det är skönt när somrarna kommer så dagarna blir längre och man umgås mer. Jag saknar mina vänner när man inte ses så ofta. Denna kväll blev inte lika sen, men trevligt var det ändå :)) På lördagen vaknade vi alla vid ca 9:00 och då åt vi frukost och efter det packade vi och städade efter en mysig helg. Båtresan hem blev mycket finare och skönare i solen. Vi var trötta när vi kom hem och tog det lugnt hela dagen och kvällen. Fanny längtade efter Alma som skulle komma hem sent från Danmark. Vi somnade tidigt denna kvällen.