söndag 3 april 2016

Vecka 13, Påsklov och influensa

Måndag
(Annandag påsk) Daniel gick upp tidigt och åt frukost. Emelie, Melwin och jag sov längre och åt frukost senare. Dessa helgdagar är så himla mysiga tycker jag, blir några fler dagar tillsammans med familjen. Njuta av ledigheten och inte behöva titta på klockan. Det var väldigt varmt och skönt ute så jag tog på mig mössa och jacka och satte mig ute i solen ett tag tills jag inte orkade mer. Melwin var ute på gården och lekte. Daniel täckte av båten. 

Emelie var inne i sitt rum med neddragna rullgardiner. Daniel grillade och det blev premiär för i år. Fanny och Robin åt mat hos oss. Vi gav Robin en present då han fyllde år samma dag som Daniel. Emelie körde lite moppe idag. På kvällen var vi inne och tog det lugnt då jag blev sämre med högre feber igen. Det blev film med familjen på kvällen och sova tidigt. 
Tisdag
Daniel gick upp tidigt och åkte och arbetade. Jag var hemma från jobbet på grund av att jag fortfarande var sjuk. Vi sov lite längre på morgonen. Vi åt en sen frukost. Fick en tid till häslocentralen på eftermiddagen. Mamma tittade förbi en sväng. Melwin var med mig till hälsocentralen. Där tog de prover som inte påvisade bakterier utan virus, alltså influensa. Det är lite tufft att vara själv med barnen när man inte orkar göra något förutom att ta hand om sig själv. Men det var bara att laga mat även att min aptit inte fanns. När Daniel kom hem så åt vi mat. På kvällen när febern blev högre så lade vi oss i sängen och tittade på film och så målade vi. Så tråkigt att inte ha någon ork när man lovat barnen att göra lite grejer med dem. 
Onsdag
Daniel gick upp tidigt och åkte till arbetet. Sedan var han hos sjukgymnasten med sina onda axlar, fick lite tips och övningar som eventuellt kommer göra smärtan mindre och axlarna rörligare. Vi vaknade lite senare och åt frukost. Vi gjorde oss klara och så åkte jag, mamma, Fanny och Melwin och handlade lite bra ha grejer. När vi kom hem var jag helt slut och det blev sängen igen. Jag somnade och Daniel fick laga mat när han kom hem från jobbet. Jag hade ingen aptit och var för matt för att orka laga mat. Emelie var i väg på kvällen och träffade kompisar ett tag. Fanny åt mat hos oss sedan var hon hos Robin. Melwin och jag somnade tidigt. 
Torsdag
Daniel gick upp före oss och åkte och arbetade. Barnen och jag vaknade sent, vi åt frukost runt 11:00. Idag blev en dag med mycket chill framför tvn då vädret var sådär och jag var fortfarande sjuk. Fanny kom till oss och tog det lugnt. Vi spelade spel med Melwin i sängen. När Daniel kom hem så åt vi mat. Fanny åt mat hos oss innan hon åkte till Robin. Emelie var inne hela dagen och tog det lugnt hon med. Det känns så jobbigt att inte ha någon ork. Vaknade några gånger på natten och var genomsvettig så mitt lakan blev fuktigt. Skönt febern kanske var på väg bort, skönt i så fall. Bihålorna värkte och hostan är jättejobbig, men jag vet det finns värre saker...
Fredag
Daniel gick upp tidigt och åkte och arbetade. Idag när jag vaknade runt 10:00 var jag svettig och kände mig lite bättre men dock orkeslös, värk i bihålor, hosta och ont i leder. Jag tyckte synd om Melwin som inte en ända gång har klagat på min orkeslöshet. Vi ringde mamma när vi såg att vädret blev bra efter lunch och åkte till Lysingsbadets lekpark. Melwin tokälskar den. Tyvärr orkade jag inte vara så länge men Melwin var nöjd och så fick han en glass efter. När vi kom hem vilade vi en stund. Efter det drog jag igång städning av huset. Det tog ett tag då jag fick vila lite emellan.

Lite senare hjälpte Emelie mig att laga mat tills Daniel kom hem. Vi åt kött, hasselbackspotatis med god sås och broccoli. Robin skjutsade hit Fanny när han skulle träna, hon åt mat med oss. På kvällen åkte hon hem till Robin. Jag var fortfarande feberfri på kvällen så himla skönt även om hosta, värken i bihålorna var kvar. Vi fredagsmyste framför tvn på kvällen. Melwin och jag spelade lite spel. Vi somnade runt 23:00.
Lördag och söndag
Vaknade klockan 2:00 i lördags natt och kunde inte somna för jag hostade och hostade men vid 04:30 blev jag trött och jag somnade. Är så täppt i näsan så min Nasonex och nässpray är jag tvungen att han just nu. När familjen vaknade sov jag en stund till men vid 09:30 gick jag upp och åt frukost med dem. Vi åkte i väg till apoteket och fyllde på lagren med medicin. Väl hemma var Daniel ute på gården en stund. Hämtade hem Fanny. På eftermiddagen gjorde jag köttgryta till middag. Robin åt hos oss. Fanny var ute med kompisar på kvällen. Emelie åkte till Tilde och sov. Daniel, Melwin och jag tittade på tv och spelade spel.

Idag (söndag) vaknade jag återigen tidigt vid 3:00 och hostade men hostan lugnade sig vid 05:30 och då somnade jag igen. Jag sov ensam i ett annat rum så jag inte störde Daniel och Melwin. De vaknade före mig men när de skulle äta frukost väckte Daniel mig och undrade om jag ville äta med dem och det ville jag så klart. Jag kände mig piggare även idag även om hostan och bihålorna inte är bra än. Fanny och Emelie ringde efter ett tag om att de ville komma hem, så jag hämtade dem och gjorde ett ärende samtidigt. Melwin har varit hemma hos Linus och lekt.

Jag och mamma tog en lugn och kort promenad i värmen. Jag hade jacka och mössa men vi mötte folk med mycket tunna kläder ute. Daniel höll på och förbereda båten för sommaren. Tvätta både ut- och invändigt och lite annat plock. I dag lagade vi köttfärssås och spagetti till mat och ingen var gladare än Melwin då det är hans favoritmat. Jag har bloggat en del så nu ligger jag i fas.

Tjejerna har varit hemma och tagit det lugnt. De är nattsuddare ibland och sover på dagarna. Melwin kommenterade det förut så här: -Mamma mina systrar sover jämt :) alltså jag älskar hans kommentarer. Här kommer en till:
Melwin: -Mamma jag känner mig så nervös!
Jag: -Varför då Melwin?
Melwin: -Jag saknar Fanny, jag vill att hon ska sova i jämte mig.
Mitt hjärta smälter för våra barn, Melwin älskar sina systrar jättemycket samtidigt som han är älskad jättemycket av dem. 
Nu sover en liten pojke i jämte mig och nu ska jag sluta blogga och lägga mig med i fall hostan i natt kommer tillbaka och jag som ska upp och jobba imorgon. 

Inga kommentarer: