söndag 12 augusti 2012

Semester vecka 31 och 32

Melwin hos Eliasson på Gränsö, testar Rebeccas balanscykel.
Måndag och denna dagen åkte vi hem från Mantorp och fortsatte till Söderköping till Smultronstället med Syrran och hennes familj och med familjen Karlsson. Vi brukar alltid åka dit tillsammans varje sommar. När vi hade ätit upp glassen så tog karlarna och barnen sin vanliga tur upp på det höga berget och tittade på utsikten. När de kommit ner igen var de så lagom skakiga i benen.Vi gick och tittade på båtarna som låg vid Götakanal och sedan fortsatte vi att gå en runda genom centrum innan vi gick till bilarna och åkte hem. När vi kom hem så var Fanny med en efterlängtad Alma som sov hos oss. Vi packade upp och tvättade lite och plockade. Lagade mat och sedan blev det att ta det lugnt framför soffan.
Tisdag sov vi lite längre på morgonen. Fanny var med Alma, Emelie var med Tessan hos oss, de badade i poolen. Daniel, Melwin och jag var iväg och gjorde lite ärenden och handlade. Vi åt lunch. Plockade lite och städade. Lite senare på eftermiddagen gjorde vi oss klara för 40-års fest hos familjen Karlsson. Fanny följde med men gick hem direkt efter att hon hade ätit. Alma kom hit till Fanny och sov eftersom vi andra skulle bli sena. Vi fick god mat. Vi hade det jättetrevligt som alltid i deras sällskap. Melwin höll ut till 00:00, då somnade han i Linda och Mathias säng. Vi kom hem 1:15. Då sov tjejerna redan.
Onsdag hade vi en lång sovmorgon, det blev frukost 10:30. Daniel och jag var trötta hela dagen så det blev inte många knop gjorda. Emelie var med Tessan. Fanny var med Alma. Melwin, Daniel och jag sov en stund på dagen. När vi hade vaknat så åkte mamma, jag, Fanny och Alma iväg och plockade svamp. Vi hittade inte så mycket. När vi kom hem så åt vi mat och efter det rensade jag svampen och Emelie stekte den. Barnen åt den och tyckte att det var jättegott. Vi tittade på tv på kvällen och vi lade oss sent.
Torsdag vaknade vi lite senare och åt frukost och sedan gjorde vi oss i ordning. Vi var och gjorde lite ärenden. Mormor och morfar var här och fikade. Farmor var här lite senare och hälsade på. Emelie var med Tilda som sov hos Emelie. Fanny var med Alma och Evelina och de sov hos Evelina. Gjorde inget speciellt på kvällen.
Fredag vaknade Melwin och jag vid 8:00. Vi tittade på en film och myste lite innan de andra vaknade. Vi åt frukost när de andra vaknat runt 10:00. Emelie var med Tilda och de var i väg och spelade golf. Melwin var hos mor och far hela dagen eftersom Daniel målade trappan i hallen. Fanny sov hos Alma på kvällen. Farmor kom förbi en stund även denna dagen. Vi tittade på tv på kvällen och bara njöt av ledigheten, underbart med semester och få vara så länge hemma med bara familjen.
Lördag denna dagen gick vi upp relativt tidigt för att äta frukost och för att göra oss klara och packa för en dag på sjön. Tilda följde med så vi hämtade henne på vägen. Väl framme och på Päronholmen så badade vi i 16,5 grader på ytan och det var så kallt så det krampade i benen, men i solen var det så varmt så man var absolut tvungen att bada. Åt Melwin hade vi med en liten pool som vi fyllde med vatten som han badade i. Fanny och Alma kom och hälsade på, de paddlade i en jolle som var Almas familjs. Almas familj hade seglat ut på morgonen och då hade Fanny följt med. Vi åt middag när vi kom hem. Tilda sov hos Emelie på kvällen.   Satt ute en stund på kvällen.
Söndag vi gick upp tidigt även denna dagen och när vi hade ätit och packat så åkte vi ut till Päronholmen och Tilda var med oss även denna dagen. Vattnet var lika kallt som dagen innan. Barnen doppade sig några gånger och det gjorde Daniel och jag med. Fanny var med Alma. När vi kom hem från sjön så åkte vi direkt till mamma och pappa på middag med fika. Gott att få äta någon annans mat ibland. När vi kom hem packade vi upp och plockade lite. Efter det så satte vi oss framför tvn en stund.
 Emelie som ej är någon badkruka
Emelie i båten
Måndag igen, vi sov till kl: 8:00. Åt frukost lite senare. Vi var inne hela dagen då det regnade nästan hela dagen. Gjorde lite saker i hemmet idag, tvättade, plockade och städade. Emelie var med Tessan som även sov hos oss. Fanny var med Almis som sov hos henne, de hyrde film och hade mys på kvällen. Daniel, jag och Melwin kollade på hans filmer en stund innan han lade sig.
Tisdag hade vi sovmorgon igen, så himla skönt det är att få vakna när man vill. Vi åt god frukost och gjorde oss i ordning. När vi hade ätit och var klara så var jag, Melwin, Emelie och mamma på stan och gjorde några ärenden. När vi kom hem så var Emelie med Tessan hos dem. Fanny var med Alma. Vi grillade till maten denna dagen. Äntligen sommar med lite mer grillad mat.
Onsdag hade vi sovmorgon och var lite sega på morgonen men när vi hade ätit frukost fick vi lite bråttom och fixa oss då vi skulle få besök av Tobias med sina två barn Rebecca 2 år och Jacqueline 10 månader. Det var jättekul och när de skulle åka hem så började Melwin och Rebecca att leka med varandra, så gulliga de var. Melwin är 5 månader äldre. Emelie var med Tessan och Fanny var med Alma. Vi grillade även denna dag. Busade lite med Melwin och lekte med hans bilar. På kvällen tittade vi på film.
Torsdagen när vi hade ätit och gjort oss i ordning så städade vi huset och tvättade lite. Vid lunchtid kom Tobias, Rudina och flickorna igen och det blev en hel dag hos oss med dem, vi fikade och grillade och det var jättetrevligt. Melwin och Rebecca hade kul tillsammans. Så roligt att träffa dem. Fanny var med Alma hos oss. Emelie var med Tessan hos oss.
I fredags när vi hade ätit och gjort oss klara, lämnade vi Melwin hos mormor och morfar. Vi andra och Linda möttes vid vår båt och fortsatte färden ut till vår underbara Päronholme. Väl därute så kom aldrig solen och det blåste kalla vindar så efter en timma där bestämde vi oss för att åka hem igen och fika hos oss. Mamma och Melwin hade redan kommit ner till oss och var med och fikade. Väl hemma och efter att vi hade fikat så kom solen fram igen och det blev varmt så Daniel bestämde sig för att följa med Tobias ut med båten ett par timmar. Barnen och jag var och handlade och bara njöt av solen och ledigheten. Tjejerna var utan kompisar tills på kvällen när Alma kom hit och tittade på film och fredagsmyste med oss, hon sov hos Fanny.
I går lördag, gick vi upp tidigt och åt frukost och gjorde oss klara, efter det packade vi för en tur med båten. Underbart väder, solen sken. Alma skulle följa med oss, vårt extrabarn :)) Vi åkte ut genom kanalen och en bit och stannade båten vid ett fint ställe där vi slängde i draggen och solade och fikade. Melwin sov mestadels av tiden men vaknade då vi åkte hem. När vi kom hem åkte Alma hem och vi andra duschade och gjorde oss klara för en middag på Gränsö. Klockan 17:00 kom hela vår familj till Gränsö, för att äta middag hos familjen Tobias och Rudina. Vi satte oss vid kanalen och tittade på alla båtarna som åkte förbi, och insåg vilket läge Tobias föräldrar bodde på, det visste vi ju egentligen då vi varit där många gånger tidigare. Så mysigt att bara sitta och titta där. Vi blev bjudna på grillat och det var jättegott och efter det så fick vi efterrätt, glass. Barnen lekte fint. Jättegott och jättetrevligt hade vi. Tack för en trevlig kväll familjen Eliasson!! När vi kom hem så satt vi vid tvn en stund innan vi gick och lade oss.
Idag söndag vaknade Melwin 6:30, och Daniel fick äran av Melwin att gå upp. Tack för det min son <3. När vi tjejer vaknat så åt vi frukost och slappade en stund. Daniel och jag var och handlade medan Melwin sov. Jag har bloggat en del idag med. Daniel var en stund vid båten. Farmor och farfar var förbi och hälsade på. Vi grillade till kvällsmat och det är ju så gott. Nu ikväll så tittar barnen på film och jag bloggar och Daniel tittar på tv.