fredag 13 april 2012

PÅSK, Vecka 14


Vår
I måndags gick vi upp tidigt allihopa vi gjorde oss klara och åt frukost, Daniel började jobba tidigt så han åkte bort med Melwin till dagis medan jag var hemma hos tjejerna och fixade det sista. Jag skjutsade Fanny till skolan. Klockan 9 var jag på vårdcentralen och gjorde en spirometriundersökning som visade bra lungor i friskt tillstånd. Jag har förkylnings- och ansträngningsastma precis som Fanny. När jag var klar så tog jag bilen till skolan. Jag blev som tur var inte så sen. Jag missade bara en lektionstimme. Det var kul i skolan. När jag kom hem så hade mamma hämtat Melwin. De lekte och hade det mysigt. Emelie ramlade på skolan och gjorde sig illa, sen fick hon feber och ont i huvudet så hon gick hem och vilade. Fanny var hemma själv hela kvällen. Vi åt mat när vi kom hem och efter det vardagsplockade jag och tvättade lite. Efter det sövde jag Melwin. Sedan gick vi och lade oss i sängen och myste. I tisdags så gick vi upp tidigt eftersom jag skulle med bussen till skolan. Jag gjorde mig själv klar först och sedan Melwin och när vi var klara åt vi frukost. Jag lämnade Melwin på dagis och fortsatte till skolan med bussen. Fanny var i skolan och Daniel jobbade. Mor och far hämtade Emelie så hon fick vara där eftersom hon hade haft feber dagen innan och även hade det på morgonen. När jag kom hem från skolan så var mamma hemma med barnen och jag började med maten så vi åt och sedan plockade jag lite. Efter det satte jag mig i soffan med våra minsta barn och gosade och tittade på Bilar. Lade Melwin klockan 19:00 och han somnade på direkten. Efter det gosade Emelie och jag en stund innan vi lade oss för natten. Onsdagsmorgonen gick vi i vanlig ordning upp tidigt och gjorde oss klara och åt frukost. Jag skjutsade Melwin till dagis och sedan fortsatte jag med bussen till skolan i Vimmerby. Tjejerna var också i skolan men de börjar ju senare än mig så de går upp när Melwin och jag åker hemifrån på morgonen. Daniel jobbade hela dagen. Jag kunde åka hem tidigare denna dagen för vi hade ingen lärare och så gjorde vi ett grupparbete. När jag kom hem så åkte mamma och jag och hämtade Melwin på dagis. Vi åkte hem och väntade på Daniel och när han kom hem så åkte vi och handlade och Melwin var hemma med Fanny och Emelie. Vi åt mat och tog det lugnt och bara myste med datorerna i sängen efter att vi hade sövt Melwin. 
Emelies mysstund med kusinen och brorsan
Torsdagen gick vi upp lite senare eftersom jag skulle ha bilen till skolan, så vi gjorde oss klara och åt frukost.   Jag åkte och lämnade Melwin på dagis och sedan åkte jag och hämtade en klasskamrat och fortsatte till skolan. Tjejerna var i skolan och Daniel jobbade lite. När vi hade slutat 11:40 så stannade jag kvar en stund och skrev diktat, jag satt själv och det var rätt skönt och man hinner ju undan lite då. Kl 15:30 tog jag bilen och åkte hem, det var jättemycket trafik antagligen inför påskhelgen. Väl hemma dammsög jag huset och Daniel hade plockat och städat badrummet tidigare på dagen. Vi började med maten som skulle bli taccos efter barnens önskemål. Mahlin (min storasyster), Magnus och lille Ellioth kom när maten precis var klar. Vi satte oss vid bordet med en gång. När vi hade ätit så lekte de små killarna i Melwins rum. Men efter ett tag blev de trötta och gosade i Emelies famn båda två framför både Melwins och Ellioths favvofilm Bilar. Så gulliga de var, de satt som små ljus. Fanny stack i väg med ett par kompisar men Mahlin och jag hämtade hem henne vid 22:00. Daniel jobbade en tur mellan 21-00, då satt vi andra och snackade framför tvn när han kom hem. Vi ses ju tyvärr inte så ofta längre och då är det så mysigt och trevligt när vi väl ses. Fredagen  vaknade de små barnen tidigt så vi låg kvar med Melwin och gosade lite innan vi gick upp och gjorde frukost till oss allihopa. Mahlin och jag gjorde några ärenden och när vi kom hem så gjorde vi tårta. Vid klockan 13:00 kom mor och far och min faster Britt-Marie och farbror Tomas hit, vi skulle ha kalas för Fanny, Melwin, Daniel och Mahlin. Vi fikade och åt tårta. Under tiden de var här så gick tjejerna ut med Elsa och då var Alma med. När de hade åkte hem så lagade vi mat. Emelie var med Nora en stund på kvällen när vi hade ätit. Killarna busade men blev snabbt trötta så vi lade dem vid 20:00. Vi satte på tvn och satt och snackade till sena kvällen.
Tjejerna på promenad med Elsa (syrrans familjs hund)
Lördagen vaknade killarna tidigt igen men denna morgon låg vi också kvar och gosade lite sedan gick Daniel upp med Melwin så jag fick lite sovmorgon. När vi väl hade ätit och gjort oss klara så tog Mahlin och jag med oss Fanny och gjorde några ärenden. Inte min tur dag då jag åkte på parkeringsböter i centrum inte alls kul, men syrran och jag splittade på den, schysst tack för det. Emelie var med Nora en stund. När vi kom hem så fick alla barn leta påskägg som vi hade gömt, tjejerna fick det ordentligt svårt för Daniel hade gömt de bra. Farmor till barnen hade varit här några dagar innan och lämnat påskägg från henne och barnens gamlemormor. Fanny var med Alma en stund. Klockan 16:00 åkte vi hem till mamma och pappa för påskbord och fika. Barnen fick var sitt påskägg av dem också. När vi varit där några timmar så var barnen trötta så vi åkte hem och gjorde de små grabbarna klara för att nattas. De fick var sin flaska välling och fick sitta och mysa lite i våra knän innan det var dags för sängen. Även denna kväll satt vi allihopa framför tvn och snackade. Daniel och Magnus hade köpt varsin radiostyrd helikopter till småkillarna som de själva lekte med, hahaha. Vi lade oss före midnatt. I söndags vaknade Melwin kl 6:30 och jag gick upp med honom så han fick titta på Bilar medan alla andra sov till 8:30. Vi alla åt då frukost och slappade en stund vid tvn med killarna. Killarna lekte en stund i Melwins rum. Mahlin och Magnus packade ihop sina saker och packade bilen för hemgång. När Ellioth hade ätit lunch så åkte de hem och de tyckte vi var jättetråkigt. När de hade åkte hem så började jag plugga och det var bra för det var en hel att göra och svårt var det. Fanny var själva hemma och Emelie var med Nora och Isak. Så mysigt med så många dagar ledigt tillsammans mer sånt vill jag ha.




Inga kommentarer: